ההערכת תכנית "בתי ספר תאומים לספורט ולשלום" המפעיל מרכז פרס לשלום

חוקרת ראשית: אורית בנדס יעקב
צוות המחקר: אנה רזניקובסקי, מרים חטאב

מחקר הערכה בן שנתיים עבור מרכז פרס לשלום על תכנית "בתי ספר תאומים לספורט ולשלום". "בתי ספר תאומים לספורט ולשלום" אשר יזם מרכז פרס לשלום, מפגישים על בסיס קבוע ומתמשך מאות נערות וילדות ישראליות ופלסטיניות באימוני כדורגל ובפעולות "חינוך לשלום". התכנית מכוונת ליצירת דיאלוג ואינטגרציה פנים אל פנים בין המשתתפות, לצד העצמה אישית במטרה לטפח תרבות של שלום ושיתוף פעולה בקרב בני הדור הצעיר באזור. ההערכה הכוללת של התוכנית בקשה לבחון האם התכנית השיגה את יעדיה הערכיים והצליחה לחולל שינוי אצל משתתפות התכנית – נערות וילדות פלסטיניות וישראליות. שאלות המחקר העיקריות, בהתייחסות לכל קבוצה בפני עצמה:

– האם חל שינוי בתפיסות וברגשות השליליים, וכן בתפיסות הסטראוטיפיות כלפי הצד השני בקרב המשתתפות בתכנית?
– האם חל שינוי בתפיסות וברגשות החיוביים כלפי הצד השני: שאיפה לשלום ולנורמליזציה ורצון ליצור קשרי ידידות עם הצד השני בקרב  משתתפות התכנית?
– האם חל שינוי בתפיסת העצמי ובתפיסת המגדר של הנערות המשתתפות בזיקה לתכנית?
– מהן ההשפעות הנוספות של התכנית?

במחקר לקחו חלק תלמידות ישראליות ופלסטיניות בגילאי 7-18. מן הצד הישראלי – התלמידות הגיעו מארבע קהילות בדרום ישראל: קריית גת, ירוחם, כפר מנחם ושדה יואב. מן הצד הפלסטיני – התלמידות הגיעו מן הקהילות של בית לחם, יאטה, יריחו, מזרח ירושלים ואבו-גוש.

תפריט נגישות