החל מחקר בנושא "עמיתים מומחים" בהזמנת הביטוח הלאומי – הקרן למפעלים מיוחדים

צוות המחקר: אורית בנדס יעקב (חוקרת ראשית), ד"ר גליה מורן (יועצת אקדמית לנושא עמיתים מומחים), עדי ברמניס, אלכסנדרה גלמן, ד"ר אריק פלניצקי.

"עמית מומחה" מוגדר כתואר מקצועי לאדם אשר הצליח להתפתח בתהליך ההחלמה שלו ממחלת נפש ואשר מוכן לזהות את עצמו כעמית ולתמוך באינדיבידואלים נוספים המתמודדים עם מחלת נפש. בשל ניסיון החיים שלו אדם כזה הוא בעל מומחיות אשר אין ביכולתה של הדרכה מקצועית לחקות. בעשור האחרון  התרחבה העסקתם ומעורבותם של "עמיתים מומחים" בשירותי בריאות הנפש במערב, ומשרד הבריאות יחד עם הביטוח הלאומי מבקשים לבחון את האפשרות לשלב עמיתים מומחים במוסדות לבריאות הנפש בישראל. לשם כך הוחלט על תכנית פיילוט בשני מרכזים לבריאות נפש  (המרכז לבריאות נפש בבאר-שבע והמרכז לבריאות נפש מזור) כאשר מרכז נוסף ישמש כקבוצת השוואה (המרכז לבריאות נפש). המחקר הנוכחי מיועד ללוות מהלך זה, לבחון את תועלותיו, האפקטיביות שלו ואף את הקשיים הכרוכים בו ודרכי ההתמודדות עמם– כל זאת בזיקה להנחות היסוד העומדות בבסיס התפקיד, והמחקר הקיים אודותיו. במחקר ייבדקו ההשפעות ומאפייני ההתערבות של העמיתים בבית חולים הן ברמת הפרט הן ברמת בתי החולים.  המחקר יעסוק בשאלות העיקריות הבאות:

(1) באיזו מידה ואופן תרמה התכנית למטופלים ולמשפחותיהם (הסתגלות לאשפוז, היענות לטיפול, השתלבות בקהילה

(2) באיזו מידה ואופן תרמה התכנית לאנשי הצוות (סיוע עם מטופלים, שינוי עמדות לגבי החלמה

(3) כיצד הוטמעה עבודת העמיתים המומחים במחלקות בית החולים (מה היו האתגרים, מה היו התרומות, איזו השפעה הייתה לנוכחותם ביחס לאווירה במחלקה

(4) באיזו מידה ואופן השפיעה התכנית על העמיתים המומחים עצמם (תרומות ואתגרים)

(5) מהי תפיסת התפקיד וכיצד נתפס מקומם של העמיתים המומחים בכלל המערך הטיפולי (בעיני המטופלים, הצוותים, העמיתים ומשפחות המטופלים).

טווח המחקר דצמבר 2014-דצמבר 2017.

מחקר הערכה בנושא תכניות לימודים ייחודיות

חוקרות: ד"ר עידית מני-איקן, ד"ר רינת יצחקי
רכזת המחקר: ציפי בשן

המחקר התמקד בתהליך אישור התכניות ובקשר שבין האגף לפיתוח ולתכנון תכניות לימודים לבין המפתחים בשדה, לאורך שלבי הפיתוח וההפעלה של תכנית הלימודים ואמצעי הערכת התלמידים. המחקר נועד לספק לאגף מידע על עמדות ותפיסות בתי הספר המפעילים תכניות ייחודיות, באשר לשירות הניתן להם על ידי האגף. כל זאת בהתייחס להנחיות המחייבות שבחוזר מנכ"ל.

הערכת תכניות חינוכיות-חברתיות עבור מגבית בריטניה

חוקרות: ד"ר רעיה ברמה, הילה רונן דבי וד"ר רחל זורמן

המגבית היהודית בבריטניה (UJIA) מעורבת בפרויקטים חינוכיים וחברתיים שונים בגליל. הנחת היסוד של פעילות מגבית בריטניה היא שהשפעה על איכות חייהם של תושבי הצפון והגליל בפרט ועל המוטיבציה לחיות באזורים אלה יכולה להיעשות במידה המיטבית על ידי השבחת תכניות חינוכיות וחברתיות וייזומם של פרויקטים מושכי אוכלוסייה.

מכון סאלד נתבקש להעריך בתשע"ב מדגם של שלוש תכניות מתוך כלל התכניות שבהן מגבית בריטניה שותפה: הקמה וקיום בית ספר על יסודי ראשון ויחיד בעיירה שלומי, הקמת מרכז לסטודנטים לקויי למידה במכללת תל חי ושותפות בבניית קמפוס חדש של המכללה, ועידוד חינוך תעסוקתי לאוכלוסיית הנשים הערביות לצד השמה בעבודה ופיתוח שותפויות כלכליות בין אוכלוסיות שונות בגליל (בשיתוף עם המרכז לשותפות כלכלית יהודית ערבית (CJAED).

מכון סאלד עוסק בהערכה של שלושת התכניות בגישת המתודולוגיה המעורבת: כמותית ואיכותנית ובודק את השפעת התכניות על האוכלוסייה המקומית מבחינה חברתית ואת כדאיותן של התכניות מבחינת עלות-תועלת.

הערכת תכניות ההכשרה של מכון תגלית לחינוך בסיור

חוקרת: ד"ר פנינה גולן-קוק
צוות המחקר: הילה שוורץ

מכון תגלית לחינוך בסיור מציע החל מ-2012 תכניות הכשרה למורי דרך העובדים עם קבוצות "תגלית". המכון מציע שלוש תכניות הכשרה שונות, המיועדות למורי דרך בשלבים שונים בחייהם המקצועיים. לכל התכניות מטרה זהה- להעמיק ולהעשיר את החוויה החינוכית במסגרת סיורי תגלית, להפוך את משתתפי ההכשרה ממורי דרך ל"מחנכים בסיור", ובנוסף לאפשר שיח עמיתים ולפתח קהילת מנהיגים המובילים תהליכי חינוך. זוהי השנה השלישית שמכון סאלד מלווה בהערכה מעצבת את התכניות השונות של המכון לחינוך בסיור.

הערכת תכניות "תגלית Tech-Challenge"

חוקרות: הילה שוורץ, תמי ברוש

תכנית תגלית Tech Challenge היא תכנית פיילוט ייחודית משותפת לתגלית ולסוכנות היהודית, המיועדת לצעירים מובילים בתחומי מדעי המחשב מהארץ והעולם. התכנית, האורכת עשרה ימים, משלבת תכנים חינוכיים הנוגעים לישראל והחברה הישראלית ובמקביל חושפת את המשתתפים לעולם ההיי-טק הישראלי. צוות מכון סאלד ליווה את הקבוצה הראשונה שהשתתפה בתכנית בחורף 2014 במסגרת מחקר הערכה מעצב, תוך בחינת ההיערכות לתכנית, יישום התכנית בפועל, תרומת התכנית למשתתפים והשפעתה עליהם.

הערכת ביקורי קבוצות 'תגלית' במוזיאון ישראל

חוקרות: ד"ר רחל זורמן, תמי ברוש
צוות המחקר: הילה שוורץ, אריאל פרטוש

בשנים 2012-3 הופעלה לראשונה תכנית ניסיונית לביקורי קבוצות תגלית במוזיאון ישראל, בתמיכתה ובסבסודה של קרן ג'ים ג'וזף (Jim Joseph Foundation), העוסקת בתכניות לפיתוח זהות יהודית בקרב יהודים בחו"ל. מחקר הערכה מטעם מכון סאלד ליווה את התכנית במשך שתי שנות הפעלתה תוך בחינת התכנון וההיערכות לקראת הפעלת התכנית, איכות הסיורים המועברים, יצירת קישורים משמעותיים בין הביקורים במוזיאון לתכנים החינוכיים של תגלית ותרומת הפעילות למשתתפים.

הערכת תכנית "תגלית-אקסל"

חוקרות: תמי ברוש, ד"ר פנינה גולן-קוק
צוות המחקר: דנית גבע, הילה שוורץ

התכנית "תגלית-אקסל" הינה תכנית ייחודית ואקסקלוסיבית המופעלת על ידי הנהלת תגלית מאז שנת 2011, במסגרתה מגיעים סטודנטים מצטיינים מרחבי ארצות הברית להתמחות קיץ אינטנסיבית בת עשרה שבועות בחברות מובילות בתחומי הכלכלה והטכנולוגיה. במהלך התכנית נחנך כל סטודנט על ידי מנטור מן החברה בה הוא מתמחה, וכן נערכים מפגשים משותפים עם דמויות משמעותיות בחברה, בכלכלה ובפוליטיקה הישראלית כמו גם פעילויות חברתיות עם עמיתים ישראלים בני גילם. מטרת התכנית הינה העמקת הקשר והמחויבות של צעירים אלו למדינת ישראל, תוך טיפוח עתודה מנהיגותית ויצירת רשת חברתית ומקצועית של בוגריה ושותפיה. מכון סאלד עתיד ללוות את התכנית במהלך קיץ 2014 זו השנה הרביעית באמצעות מחקר הערכה מעצב.

הערכת סמינר של "תגלית"- הכנה למדריכים ממדינות בריה"מ לשעבר

חוקרת: הילה רונן-דבי
ייעוץ והנחייה: ד"ר רעיה ברמה

הנהלת "תגלית" מקיימת החל משנת 2008, מדי שנה, סמינר הכנה למדריכים ממדינות חבר העמים. מטרת הסמינר היא להגביר משמעותית את תרומת המדריכים לסיורי "תגלית" ולשפר את תפקודם, וזאת כדי לשפר שיפור כולל את הסיור ולהעשיר את חווית המשתתפים בו. ההערכה נועדה לבחון באיזו מידה השיג הסמינר את מטרותיו בהיבטים תוכניים, פדגוגיים וארגוניים, ולבדוק את השפעת הסמינר על תפקוד המדריכים שהשתתפו בו.

הערכת תכנית "תגלית"

חוקרות: תמי ברוש,  ד"ר רחל זורמן
צוות המחקר:  רותם נגר, סבטה רובן, יעל שמריהו-ישורון, אדר אניסמן, הילה שפיצר, גלעד שפירא

מכון סאלד מלווה את תכנית “תגלית” מאז שנת 2009 באמצעות מחקר הערכה רחב היקף. המחקר נחלק לארבעה ענפים המשרתים צרכים שונים של מטה תגלית ומפעיליה:
הערכות ביצוע –  במסגרת ענף זה נערכות תצפיות בקרה במדגם מייצג של מארגני (מפעילי) תגלית, בהן נבחן אופן יישום הסטנדרטים והעקרונות החינוכיים של תגלית בשטח בכל אחד מן המארגנים.
הערכות חינוכיות –  במסגרת ענף זה נערכות תצפיות עומק, המלוות קבוצות תגלית לכל משך שהותם בארץ במטרה לבחון את הסטנדרטים והעקרונות החינוכיים עצמם: האם הם מתאימים לשטח? האם הם מסייעים לתהליכים המצופים בקבוצה? מהם התיקונים וההתאמות אשר ניתן לבצע בסטנדרטים למען טיוב ושיפור התכנית? בכל עונה מתמקדת תצפיות העומק במוקד אחר של התכנית.
משוב המשתתפים  – במסגרת ענף זה מועברים שאלונים למדגם רחב של משתתפי התכנית, במטרה ללמוד על נקודת מבטם באשר להיבטי התכנית השונים, החל מהיבטים לוגיסטיים וכלה בתפיסותיהם לגבי תמורות חינוכיות וערכיות.
מחקרי “נישה – במסגרת ענף זה נערכים מחקרי הערכה ממוקדים, הבוחנים את אופן ביצוען והשגת מטרותיהן של תכנית ייחודיות הנערכות במסגרת תגלית.
תוצרי כל ענפי המחקר משתלבים יחדיו ליצירת תמונה כוללת, מעמיקה ומתמשכת אודות התכנית והשפעותיה, המאפשרת למקבלי ההחלטות במטה החינוכי של תגלית שיפור מתמיד של התכנית על רכיביה השונים.

הערכת תכניות חינוכיות בבית הספר להוראת השואה ביד ושם

חוקרת: ד"ר רעיה ברמה
צוות המחקר: הילה רונן-דבי, ד"ר רחל זורמן

ביה"ס המרכזי להוראת השואה הוא הזרוע החינוכית של "יד ושם", ותפקידו להנחיל את התפיסה החינוכית של "יד ושם" באמצעות מערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית. התפיסה החינוכית שלו היא שיש לראות בשואה לא רק אירוע היסטורי אדיר ממדים אלא אירוע היסטורי בעל משמעות חינוכית. עיקר הפעילות של ביה"ס מתמקדת בהוראת השואה והנחלת זכרה, הן על-ידי הדרכות וסדנאות פרונטליות לתלמידים, מורים ומחנכים, והן על-ידי מתן כלים פדגוגיים מגוונים למורים ולמחנכים מהארץ ומחו"ל. ההערכה היא מעצבת-מטייבת – מספקת משוב לתכנית על נקודות החוזק ועל תחומים לשיפור, וכן מסכמת – בוחנת את מידת השגת המטרות והיעדים. הערכת התכנית נעשית עבור קרן משפחת אדלסון וועדת התביעות.