כיוונים להערכה

כיוונים להערכה  – סדנה חדשה, מושגים עיקריים בהערכה למנהלי תכניות

קבצים מצורפים כיוונים להערכה (972 kB)

קבצים מצורפים

מחקר לבחינת הפוטנציאל למצוינות במתמטיקה ובמדעים ברמת חמש יחידות בקרב תלמידות תיכון בישראל

חוקרות: ד”ר רחל זורמן וקרן דביר, בשיתוף עם פרופסור רונית קרק מאוניברסיטת בר אילן
עיבודי נתונים: אלי קלינברגר, נעם כאהן

קרן טראמפ שואפת להגדיל את אחוז התלמידות הלומדות  מתמטיקה ומדעים ברמה של חמש יחידות לימוד בחטיבות העליונות של בתי הספר התיכוניים בישראל. להשגת מטרה זו בקשה הקרן ממכון סאלד לבחון את השאלות הבאות:

  • מהי תמונת המצב בקרב תלמידות בתחומים אלו (כפי שהיא מתבטאת בנתוני משרד החינוך לגבי תלמידות ותלמידים שנגשו לבחינות בחמש יחידות בשנים תש”ע-תשע”ד)?
  • האם קיים פוטנציאל לא ממומש משמעותי של תלמידות ללימוד חמש יחידות במתמטיקה (מבדיקת נתוני משרד החינוך לגבי תלמידות שהצטיינו בארבע יחידות במתמטיקה) ?
  • בעת בחירת התמחות במדעים בתיכון, מדוע תלמידות נוטות להעדיף ביולוגיה וכימיה, בהן הן מהוות את מרבית התלמידים בכיתה, על פני פיזיקה, מחשבים ואלקטרוניקה?
  • כאשר תלמידות מחליטות לבחור, להתמיד או לנשור ממגמות של חמש יחידות מתמטיקה ופיזיקה, מהי החשיבות היחסית של הגורמים הבאים בהקשר להחלטתן: הידע והמיומנויות שלהן, הגישה והפרקטיקות של המורה שלהן, השפעת בני משפחה וחברים, והמוטיבציה האישית שלהן?

ממצאי המחקר הוצגו ונדונו  עם אנשי חינוך ומחקר ביום למידה משותף ונדונו סיבות ונסיבות לממצאים ומנופים לשינוי. בעקבות יום זה גובשו המלצות להתמודדות עם אתגרים שונים הכוללים אתגרים כלליים במערכת החינוך, אתגרי הוראה ולמידה, ואתגרים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

הערכת תכניות חינוכיות בקרן למורשת הכותל

חוקרת: רוית אפרתי
יועצת אקדמית : פנינה גולן קוק
רכזת מחקר : יעל כרמלי

 

הקרן למורשת הכותל הינה הגוף הפועל מטעם מדינת ישראל בכל הנושאים הקשורים בתפעול, אחזקה ושימור של הכותל המערבי. בנוסף, עוסקת הקרן בפעילות חינוכית ומפעילה תכניות רבות לגילאים השונים – מכיתות א’ ועד לקציני הצבא על מנת לחזק את הקשר של אלו אל הכותל המערבי וירושלים.

מכון סאלד מלווה באמצעות מחקר הערכה שלוש תכניות המופעלות בקרן: “פעילות שבתות סטודנטים בירושלים”, “פעילות שבתות מפקדים בירושלים” ו”ירושלים שלי” (עבור תלמידים).

המחקר מתמקד בהערכת ביצוע (הערכת האפקטיביות של הפעילויות) ובהערכת התפוקות של התכניות (שביעות רצון ותרומה של הפעילויות למשתתפים).

הערכת המיזם “תיקון עולם”

חוקרת: רוית אפרתי

עמותת עלה בשיתוף משרד החינוך, עמותת נגישות ישראל וה- JNF מפעילים מיזם חינוכי חברתי- “תיקון עולם”- לשינוי עמדות, דעות קדומות וסטיגמות בקרב בני נוער כלפי אנשים עם מוגבלויות מתוך מטרה לקדם שילוב מקסימאלי ואופטימאלי של אנשים עם מוגבלות בחברה ויצירת אקלים בית ספרי, היוצר סביבה חינוכית משלבת.

בשנת הלימודים תשע”ז נערך פיילוט למיזם ובשנת הלימודים תשע”ח משתתפים  כ-9,000 תלמידי כיתות ט’  מכ-50 בתי ספר מרחבי הארץ וכן כ-1,000 סטודנטים ותלמידים מחו”ל.

מכון סאלד מלווה את המיזם במחקר הערכה מסכם, אשר יתמקד בבדיקת תוצאות המיזם ברמת התלמידים והצוות החינוכי.

 

הערכת התכנית תיקון עולם_ממצאי ביניים

הערכת תכנית “בית ספר דיגיטלי”

צוות המחקר: ד”ר עידית מני- איקן, טל ברגר- טיקוצ’ינסקי וגיתית דהן

בתי ספר דיגיטאליים היא תכנית לפיתוח למידה מתוקשבת בבתי הספר העל-יסודיים לשם קידום הוראה ולמידה משמעותית המבוססת על למידה שיתופית, ואוריינות מידע וידע. את תהליך ביצוע התכנית מוביל מנהל החינוך בעיריית ירושלים ושותפים לו נציגי הורים ומנהלי בתי-ספר.

מינהל החינוך שואף להעריך את תכנית ״בתי ספר דיגיטאליים״ על מנת לבססה על יסודות איתנים של נתונים, הערכה ובקרה. כך, הוא שואף להשיג את היעדים הפדגוגיים של התכנית, כמו גם לשלב את מערכת החינוך במאמץ העירוני להפיכת ירושלים ל״עיר דיגיטאלית״. מטרת המחקר היא להעריך את תהליכי ההטמעה של תכנית “בתי ספר דיגיטליים” בבתי ספר בירושלים והשפעתה על דפוסי ההוראה והלמידה במהלך שנות פעילותה.

הערכת תכנית – מרחב הלמידה העתידי”FLS-World ORT” קדימה מדע

צוות המחקר: ד”ר עידית מני- איקן, טל ברגר- טיקוצ’ינסקי וגיתית דהן

תכנית “מרחב הלמידה העתידי” (FLS) הינה תכנית שהתפתחה כהמשך לפרויקטים של הכיתות החכמות של “World ORT קדימה מדע” שכללו הטמעת אמצעים טכנולוגיים שונים וכיתות אינטראקטיביות בבתי ספר בצפון הארץ ובדרומה. מרחב למידי עתידי הוא מתחם למידה “עתידני” התומך במתכונת חינוכית חדשנית ופורצת דרך מבוססת התנסות חווייתית ומעשירה, בסביבה התורמת מימד נוסף/ חדש להבנה, הפנמה והנאה מהחומר הלימודי בכל תחומי הדעת, תוך פיתוח וטיפוח היבטים ערכיים ברמת הפרט והקהילה.

זהו מבנה פיזי ייעודי שמטרתו לאפשר למידה סדנאית, בה התלמידים יעברו מעמדה לעמדה במהלך יום לימודים ויקבלו ליווי מהמורה בעת הצורך. הלמידה תעשה בשיתופיות תוך יצירת ידע ותוצרים – קוגניטיביים ופיזיים. בנוסף, התכנית כוללת הכשרת מורים להוראה בסביבת למידה חדשנית זו. מכון סאלד מעריך תכנית זו כדי לספק מידע איכותני וכמותי על רכיבי התכנית, תפוקותיה ותוצאותיה, וזאת במטרה לאפשר לצוות התכנית ולמממניה לבחון באופן שיטתי את המתרחש בתכנית ואת השפעתה על אוכלוסיות היעד – המורים, התלמידים וכלל בית הספר. תכנית זו מהווה פיילוט וההערכה מיועדת לבחון את דרכי יישומה הלכה למעשה, וכן לבדוק עד כמה התכנית עומדת ביעדיה בהיבטים השונים לקראת יישומה באזורים נוספים בארץ.

לאתר הכנס:   http://www.openu.ac.il/innovation/chais2018/#a1

Created using Visme . לחצו על התמונה למצגת המלאה.

קבצים מצורפים

הטמעת מעבדות טכנולוגיות בישיבות חרדיות- קרן קירש ו-” World ORT קדימה מדע”

צוות המחקר: ד”ר עידית מני- איקן, טל ברגר- טיקוצ’ינסקי וגיתית דהן

שילוב האוכלוסייה החרדית בשוק העבודה הינו יעד חשוב הנעשה במימונה של קרן קירש על ידי הטמעת מעבדות טכנולוגיות בישיבות חרדיות. את תכנית ההטמעה מבצע ומנהל ארגון קדימה מדע – World Ort, האחראי על הציוד והתשתיות, על הטמעת הפדגוגיה המתאימה לשימוש במעבדות אלו ועל הביצוע והמעקב. מחקר ההערכה של התכנית מיועד לספק מידע איכותני וכמותי על רכיבי התכנית, תפוקותיה ותוצאותיה, במטרה לאפשר לצוות התכנית ולמממניה לבחון באופן שיטתי את המתרחש בתכנית ואת השפעתה על אוכלוסיות היעד. המחקר מתמקד ב-4 ישיבות בארץ, בחלקן לומד נוער שנשר ממסגרות לימודיות אחרות, על רקע חוסר התאמה לימודית או רוחנית. מטרת הישיבות לקדם את התלמידים לרכישת מקצוע בתחום הנלמד במעבדה וכן לגיוס לצבא. המעבדות המתוקנות בישיבות אלו כוללות מעבדות מחשבים, חשמל, CNC ותלת מימד.

הערכת תכנית “בשבילי מורחב”​

חוקרות: עמלי שחף, דנה רוזן, מור שגיא-דרורי, ד”ר קית גולדשטיין, ד”ר עידית מני-איקן

בשבילי מורחב היא תכנית הפועלת בשיתוף של אשלים – ג’וינט ישראל ומשרד הרווחה ונועדה לתת מענה לצעירים ולצעירות בסיכון במסגרת הרשויות המקומיות. התכנית שואפת לסייע לצעירים להשתלב ולתפקד באופן עצמאי במסגרות תעסוקתיות, לימודיות וחברתיות זאת תוך קידום תחושת המסוגלות האישית שלהם,

הרווחה אישית, תחושת השייכות והקשרים המשפחתיים והחברתיים. המחקר על תכנית זאת פועל כהערכה מעצבת ומסכמת במטרה לאפשר לתכנית למידה תהליכית, לאפיין אתגרים וחוזקות  וכן לבחון האם התכנית עומדת ביעדיה  תוך גיבוש תורת ההפעלה של התכנית והטמעתה. המחקר עוסק הן במערך הארגוני של התכנית ובאופן הוצאתה לפועל, הן בצוות המקצועי ובהכשרה שיקבל והן בצעירים המשתתפים בתכנית ובהוריהם.

 

דוח הערכת תכנית בשבילי

הערכת מדגם תכניות של עמותת החינוך תעשיידע

חוקרת ראשית: ד”ר עידית מני-איקן
חוקרת עמיתה: טל ברגר-טיקוצ’ינסקי
עוזרת מחקר: גיתית דהן

 

עמותת החינוך תעשיידע, מיסודה של התאחדות התעשיינים, לקחה על עצמה לפעול ולהשתתף בפיתוח ההון האנושי במדינה באמצעות קירוב הדור הצעיר לתחומי התעשייה והקהילה העסקית, ככלי להתפתחות ולהצלחה במישור האישי, הבית ספרי והלאומי. זאת, במסגרת תהליך מובנה ומערכתי ותוך שיתוף פעולה עם מערכת החינוך וחיבורה לאנשי עסקים ותעשייה אשר ייצרו שינוי חברתי וצמיחה כלכלית עתידית. מכון סאלד העריך 5 מבין התכניות המרכזיות שמפעילה עמותת תעשיידע. מטרת ההערכה היתה לספק מידע להנהלת תעשיידע באשר להתאמה של התכניות שנבחרו למטרות ויעדי תעשיידע באופן כללי ובאופן השוואתי בין תכניות שונות. זאת בכדי לאפשר לצוות העמותה ולמממני התכניות לבחון באופן שיטתי את המתרחש בתכניות ואת השפעתן על אוכלוסיות היעד. המחקר התמקד בשאלות הבאות: האם התוכניות השונות של תעשיידע מקנות את ערכי התעשייה, ואם כן באיזו מידה?, מהי השפעת תכניות תעשיידע על עמדות התלמידים כלפי התעשייה?, מהן התפישות של התלמידים באשר לידע שרכשו בתכניות תעשיידע השונות?, האם התלמידים המשתתפים בתכניות תעשיידע מתכננים לבחור/בוחרים ללמוד במגמות מדעיות טכנולוגיות?

הערכת תכנית “נפגש ב- 5”: תכנית היישום לקידום 5 יח”ל במתמטיקה בשנה”ל תשע”ז- תשע”ח באמצעות מעורבות חברתית קהילתית בשיתוף Google

חוקרת ראשיתד”ר עידית מני-איקן
חוקרת עמיתהטל ברגר-טיקוצ’ינסקי
עוזרת מחקר: גיתית דהן

 

 התכנית “נפגש ב-5” של World ORT קדימה מדע בשיתוף חברתGoogle  מיועדת להעלאת תחושת המסוגלות והמוטיבציה ללימודי מתמטיקה באמצעות תהליכי חונכות – דוגמה אישית חברתית ורגשית וסיוע בלימודי המתמטיקה של תלמידים חונכים מכיתות י’-יא’ לתלמידים חניכים מכיתות ח’ ו ט’ בחטיבת הביניים. לתכנית 4 מטרות עיקריות: העצמת תלמידים חונכים והפיכתם לבעלי מסוגלות להתמודדות עם אתגרים אינטלקטואליים, חברתיים ורגשיים, העצמת תלמידים חניכים והפיכתם לבעלי מסוגלות להתמודדות בהיבטים הלימודיים קוגניטיביים והחברתיים, קידום תפיסת תחום המתמטיקה והגדלת מספר הלומדים הנרשמים ל- 5 יחידות לימוד מתמטיקה. מטרותיה המרכזיות של ההערכה הינן בדיקת השפעתה של התכנית “ניפגש ב- 5” על שינוי בתחומים הבאים: עמדות חניכים כלפי מקצוע המתמטיקה והבחירה ללמוד אותו באופן מורחב, עמדות חונכים כלפי תחושת המסוגלות העצמית שלהם באשר ליכולתם להתמודד עם אתגרים אינטלקטואליים, חברתיים ורגשיים. וכן לבחון את יעילות התכנית בבתי ספר שונים, במגזרים שונים ובמודלים שונים של הפעלה.