מחקר הערכת תכנית ה"שפיצים"

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

"תכניות השפיצים" הינן תכניות מצוינות בתחומי מדע וטכנולוגיה מתקדמים המיועדים תלמידי תיכון מצטיינים ביישובי הפריפריה הבולטים בסקרנותם לחקר ולמדע.
היותה תכנית המוגדרת כתכנית צומחת, צוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד התבקש על ידי עמותת ידידי עתידים לערוך מחקר הערכה המלווה את תכניות המצוינות של ה"שפיצים".
מחקר הערכה מעצב כלל בשלב הראשון מיפוי ואפיון התכנית מבחינת רכיביה ודרכי הטמעתה, מסקנות ראשוניות הנוגעות לפרמטרים/רכיבים רלוונטיים לתכנית, גיבוש רשימת מדדי הצלחה לתכנית, וסקיצה ראשונית לשאלוני תלמידים ובוגרים. בשלב שני, מחקר ההערכה כלל גיבוש והעברת שאלונים בקרב כלל משתתפי התכנית ובוגריה.

רשת מעונות אירופה-ישראל

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

רשת מעונות אירופה ישראל הינה רשת לדיור מוגן הכוללת שלושה בתים. במטרה לבחון את רמת שביעות רצון דיירי הרשת מהשירותים הניתנים בדיור המוגן וזאת על מנת להאיר על נקודות החזקה והחולשה של המקום על מנת לגבש החלטות מושכלות יותר לפיתוח וטיפוח הרשת, צוות המחקר במכון הנרייטה סאלד התבקשר ללוות את הרשת במחקר הערכה. לאחר מספר פגישות וקבוצות מיקוד, צוות המכון גיבש והעביר סקר עמדות ושביעות רצון בקרב כלל דיירי הרשת (העצמאיים).

 

קבצים מצורפים

בחינת "אורח חיים בריא בקרב בני נוער" – משרד המדע

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון
מחקר עיוני ומעצב בנושא "אורח חיים בריא בקרב בני נוער" הכולל סקירה תיאורטית בתחום, מערך מחקר איכותני לסקירה אופרציונלית בתחום, בניית סקר ארצי, העברתו, כתיבת ממצאים והפקת דוחות ומאמרים בתחום לשימוש קבלת החלטות במשרד המדע.
לצוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד שותפים למחקר: המכללה האקדמית עמק יזראעל, המכללה האקדמית וינגייט, אוניברסיטת בר אילון, קופת חולים מאוחדת ואוניברסיטת חיפה.

תכנית אייסטים (ISTEAM) – רשת אורט ישראל

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

רשת אורט, המובילה בחזונה את מערכת החינוך, השיקה/יזמה לפני 17 שנים את המגמה ההנדסית המדעית כמודל STEM אינטגרטיבי – בין תחומי ורב תחומי. הרשת ממשיכה בהובלת חדשנות ויזמה את מודל iSTEAM, המהווה שילוב בין PBL לביןICT הכולל ידע ומיומנויות ביזמות.
צוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד מלווה את תכנית אייסטים המופעלת בקרב מספר בתי ספר המשתייכים לרשת אורט ישראל על ידי מחקר הערכה מראשיתה ועד היום. ליווי ההערכה כלל בניית מודל לוגי של התכנית, גיבוש מדדי ביצוע של התכנית ומדדי הצלחה של התכנית. בשלב שני ועל בסיס השלב הראשון, נבחנו כלים להערכת התכנית (שאלון לצוות ההוראה ולמשתתפי התכנית). הגשת הממצאים הראשונה כללה את מיפוי רכיבי התכנית ואפיון אוכלוסייתה. בשנים הבאות, הגשת הממצאים כללה גם בחינת תרומת התכנית לאוכלוסיית צוות ההוראה ואוכלוסיית התלמידים המשתתפים בתכנית ובחינת מגמות לאורך השנים.

 

רשת דרכ"א

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

מטרת מחקר זה הינה בחינת הישגי בוגרי רשת דרכ"א בבחינת הבגרות וזאת בהשוואה לנתוני הממוצע הארצי וקבוצת השוואה בעלת מאפיינים דומים.

מחקר ההערכה כולל בחינת מגמות ההשתנות של הישגי הבוגרים לאורך חמש שנים. הישגי הבוגרים נבחנים על פי שיעורי הזכאים לתעודת בגרות (לפי סוגי זכאויות שונות) על פי מידת הנגשה לרמות היבחנות גבוהות במתמטיקה ופיסיקה וכן לפי מאפייני הבוגרים שאינם זכאים לבגרות. במחקר זה נבחנים גם שיעורי נשירה ושיעורי הבוגרים הממשיכים ליג’ יד’. ממצאי מחקר ההערכה זה מבוססים על נתוני חדר המחקר הווירטואלי של משרד החינוך.

רשת אורט ישראל

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

מטרת מחקר זה הינה בחינת הישגי בוגרי אורט ישראל בבחינת הבגרות וזאת בהשוואה לנתוני הממוצע הארצי וקבוצת השוואה בעלת מאפיינים דומים.

מחקר ההערכה כולל בחינת מגמות ההשתנות של הישגי הבוגרים לאורך חמש שנים. הישגי הבוגרים נבחנים על פי שיעורי הזכאים לתעודת בגרות (לפי סוגי זכאויות שונות) על פי מידת הנגשה לרמות היבחנות גבוהות במתמטיקה ופיסיקה וכן לפי מאפייני הבוגרים שאינם זכאים לבגרות. במחקר זה נבחנים גם שיעורי נשירה ושיעורי הבוגרים הממשיכים ליג’ יד’. ממצאי מחקר ההערכה זה מבוססים על נתוני חדר המחקר הווירטואלי של משרד החינוך.

כיוונים להערכה

כיוונים להערכה  – סדנה חדשה, מושגים עיקריים בהערכה למנהלי תכניות

קבצים מצורפים כיוונים להערכה (972 kB)

קבצים מצורפים

מחקר לבחינת הפוטנציאל למצוינות במתמטיקה ובמדעים ברמת חמש יחידות בקרב תלמידות תיכון בישראל

חוקרות: ד"ר רחל זורמן וקרן דביר, בשיתוף עם פרופסור רונית קרק מאוניברסיטת בר אילן
עיבודי נתונים: אלי קלינברגר, נעם כאהן

קרן טראמפ שואפת להגדיל את אחוז התלמידות הלומדות  מתמטיקה ומדעים ברמה של חמש יחידות לימוד בחטיבות העליונות של בתי הספר התיכוניים בישראל. להשגת מטרה זו בקשה הקרן ממכון סאלד לבחון את השאלות הבאות:

  • מהי תמונת המצב בקרב תלמידות בתחומים אלו (כפי שהיא מתבטאת בנתוני משרד החינוך לגבי תלמידות ותלמידים שנגשו לבחינות בחמש יחידות בשנים תש"ע-תשע"ד)?
  • האם קיים פוטנציאל לא ממומש משמעותי של תלמידות ללימוד חמש יחידות במתמטיקה (מבדיקת נתוני משרד החינוך לגבי תלמידות שהצטיינו בארבע יחידות במתמטיקה) ?
  • בעת בחירת התמחות במדעים בתיכון, מדוע תלמידות נוטות להעדיף ביולוגיה וכימיה, בהן הן מהוות את מרבית התלמידים בכיתה, על פני פיזיקה, מחשבים ואלקטרוניקה?
  • כאשר תלמידות מחליטות לבחור, להתמיד או לנשור ממגמות של חמש יחידות מתמטיקה ופיזיקה, מהי החשיבות היחסית של הגורמים הבאים בהקשר להחלטתן: הידע והמיומנויות שלהן, הגישה והפרקטיקות של המורה שלהן, השפעת בני משפחה וחברים, והמוטיבציה האישית שלהן?

ממצאי המחקר הוצגו ונדונו  עם אנשי חינוך ומחקר ביום למידה משותף ונדונו סיבות ונסיבות לממצאים ומנופים לשינוי. בעקבות יום זה גובשו המלצות להתמודדות עם אתגרים שונים הכוללים אתגרים כלליים במערכת החינוך, אתגרי הוראה ולמידה, ואתגרים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

הערכת תכניות חינוכיות בקרן למורשת הכותל

חוקרת: רוית אפרתי
יועצת אקדמית : פנינה גולן קוק
רכזת מחקר : יעל כרמלי

 

הקרן למורשת הכותל הינה הגוף הפועל מטעם מדינת ישראל בכל הנושאים הקשורים בתפעול, אחזקה ושימור של הכותל המערבי. בנוסף, עוסקת הקרן בפעילות חינוכית ומפעילה תכניות רבות לגילאים השונים – מכיתות א' ועד לקציני הצבא על מנת לחזק את הקשר של אלו אל הכותל המערבי וירושלים.

מכון סאלד מלווה באמצעות מחקר הערכה שלוש תכניות המופעלות בקרן: "פעילות שבתות סטודנטים בירושלים", "פעילות שבתות מפקדים בירושלים" ו"ירושלים שלי" (עבור תלמידים).

המחקר מתמקד בהערכת ביצוע (הערכת האפקטיביות של הפעילויות) ובהערכת התפוקות של התכניות (שביעות רצון ותרומה של הפעילויות למשתתפים).

הערכת המיזם "תיקון עולם"

חוקרת: רוית אפרתי

עמותת עלה בשיתוף משרד החינוך, עמותת נגישות ישראל וה- JNF מפעילים מיזם חינוכי חברתי- "תיקון עולם"- לשינוי עמדות, דעות קדומות וסטיגמות בקרב בני נוער כלפי אנשים עם מוגבלויות מתוך מטרה לקדם שילוב מקסימאלי ואופטימאלי של אנשים עם מוגבלות בחברה ויצירת אקלים בית ספרי, היוצר סביבה חינוכית משלבת.

בשנת הלימודים תשע"ז נערך פיילוט למיזם ובשנת הלימודים תשע"ח משתתפים  כ-9,000 תלמידי כיתות ט'  מכ-50 בתי ספר מרחבי הארץ וכן כ-1,000 סטודנטים ותלמידים מחו"ל.

מכון סאלד מלווה את המיזם במחקר הערכה מסכם, אשר יתמקד בבדיקת תוצאות המיזם ברמת התלמידים והצוות החינוכי.

 

הערכת התכנית תיקון עולם_ממצאי ביניים