תוכנית 'סביבה בטוחה' – קרן ידידות טורונטו

חוקרות: תמי ברוש, מור שגיא-דרורי, דנה רוזן, ד"ר עידית מני-איקן

תוכנית 'סביבה בטוחה', המופעלת על ידי קרן ידידות טורונטו, פועלת במטרה להקנות למוסדות חינוכיים דתיים וחרדים כלים ליצירת סביבה בטוחה, מוגנת וברת קיימא עבור תלמידים ותלמידות. במסגרת התוכנית ממונה רכז בית ספרי, אשר עובר הכשרה ייעודית בתחום המוגנות ומלווה על ידי איש מקצוע מומחה. הרכז הבית ספרי אמון על הכשרת הצוות החינוכי בבית הספר ואילו הצוות החינוכי מעביר לתלמידים מערכי שיעור ייחודיים שפותחו במסגרת התכנית.

מחקר ההערכה מטעם מכון סאלד מלווה את התוכנית במטרה לבחון האם התוכנית עומדת ביעדיה תוך בחינת נקודות מבטם של הרכזים, המורים והתלמידים הלוקחים חלק בתוכנית, וכן לאפיין אתגרים וחוזקות, לצד נקודות הדורשות שיפור."

מחקר הערכת תכנית ה"שפיצים"

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

"תכניות השפיצים" הינן תכניות מצוינות בתחומי מדע וטכנולוגיה מתקדמים המיועדים תלמידי תיכון מצטיינים ביישובי הפריפריה הבולטים בסקרנותם לחקר ולמדע.
היותה תכנית המוגדרת כתכנית צומחת, צוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד התבקש על ידי עמותת ידידי עתידים לערוך מחקר הערכה המלווה את תכניות המצוינות של ה"שפיצים".
מחקר הערכה מעצב כלל בשלב הראשון מיפוי ואפיון התכנית מבחינת רכיביה ודרכי הטמעתה, מסקנות ראשוניות הנוגעות לפרמטרים/רכיבים רלוונטיים לתכנית, גיבוש רשימת מדדי הצלחה לתכנית, וסקיצה ראשונית לשאלוני תלמידים ובוגרים. בשלב שני, מחקר ההערכה כלל גיבוש והעברת שאלונים בקרב כלל משתתפי התכנית ובוגריה.

תכנית אייסטים (ISTEAM) – רשת אורט ישראל

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

רשת אורט, המובילה בחזונה את מערכת החינוך, השיקה/יזמה לפני 17 שנים את המגמה ההנדסית המדעית כמודל STEM אינטגרטיבי – בין תחומי ורב תחומי. הרשת ממשיכה בהובלת חדשנות ויזמה את מודל iSTEAM, המהווה שילוב בין PBL לביןICT הכולל ידע ומיומנויות ביזמות.
צוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד מלווה את תכנית אייסטים המופעלת בקרב מספר בתי ספר המשתייכים לרשת אורט ישראל על ידי מחקר הערכה מראשיתה ועד היום. ליווי ההערכה כלל בניית מודל לוגי של התכנית, גיבוש מדדי ביצוע של התכנית ומדדי הצלחה של התכנית. בשלב שני ועל בסיס השלב הראשון, נבחנו כלים להערכת התכנית (שאלון לצוות ההוראה ולמשתתפי התכנית). הגשת הממצאים הראשונה כללה את מיפוי רכיבי התכנית ואפיון אוכלוסייתה. בשנים הבאות, הגשת הממצאים כללה גם בחינת תרומת התכנית לאוכלוסיית צוות ההוראה ואוכלוסיית התלמידים המשתתפים בתכנית ובחינת מגמות לאורך השנים.

 

רשת דרכ"א

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

מטרת מחקר זה הינה בחינת הישגי בוגרי רשת דרכ"א בבחינת הבגרות וזאת בהשוואה לנתוני הממוצע הארצי וקבוצת השוואה בעלת מאפיינים דומים.

מחקר ההערכה כולל בחינת מגמות ההשתנות של הישגי הבוגרים לאורך חמש שנים. הישגי הבוגרים נבחנים על פי שיעורי הזכאים לתעודת בגרות (לפי סוגי זכאויות שונות) על פי מידת הנגשה לרמות היבחנות גבוהות במתמטיקה ופיסיקה וכן לפי מאפייני הבוגרים שאינם זכאים לבגרות. במחקר זה נבחנים גם שיעורי נשירה ושיעורי הבוגרים הממשיכים ליג’ יד’. ממצאי מחקר ההערכה זה מבוססים על נתוני חדר המחקר הווירטואלי של משרד החינוך.

רשת אורט ישראל

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

מטרת מחקר זה הינה בחינת הישגי בוגרי אורט ישראל בבחינת הבגרות וזאת בהשוואה לנתוני הממוצע הארצי וקבוצת השוואה בעלת מאפיינים דומים.

מחקר ההערכה כולל בחינת מגמות ההשתנות של הישגי הבוגרים לאורך חמש שנים. הישגי הבוגרים נבחנים על פי שיעורי הזכאים לתעודת בגרות (לפי סוגי זכאויות שונות) על פי מידת הנגשה לרמות היבחנות גבוהות במתמטיקה ופיסיקה וכן לפי מאפייני הבוגרים שאינם זכאים לבגרות. במחקר זה נבחנים גם שיעורי נשירה ושיעורי הבוגרים הממשיכים ליג’ יד’. ממצאי מחקר ההערכה זה מבוססים על נתוני חדר המחקר הווירטואלי של משרד החינוך.

הערכת הישגי בוגרי "אורט ישראל"

חוקרת: קרן דביר

מטרת מחקר זה הינה בחינת הישגי בוגרי אורט ישראל בבחינת הבגרות וזאת בהשוואה לנתוני הממוצע הארצי וקבוצת השוואה בעלת מאפיינים דומים.

מחקר ההערכה כולל בחינת מגמות ההשתנות של הישגי הבוגרים לאורך חמש שנים, כאשר הדוח האחרון עוסק בבוגרי השנים תשס"ח-תשע"ב.  הישגי הבוגרים נבחנים על פי שיעורי הזכאים לתעודת בגרות (לפי סוגי זכאויות שונות) על פי מידת הנגשה לרמות היבחנות גבוהות במתמטיקה ופיסיקה וכן לפי מאפייני הבוגרים שאינם זכאים לבגרות. במחקר  זה נבחנים גם שיעורי נשירה ושיעורי הבוגרים הממשיכים ליג' יד'. ממצאי מחקר ההערכה זה מבוססים על נתוני חדר המחקר הווירטואלי של משרד החינוך.

הערכת מיזם "רבדים" – קרן רש"י

חוקרת: קרן דביר
עוזרות מחקר: שירה זיוון, אודליה אוחיון

במסגרת פעילותה בתחום החינוך יזמה קרן רש"י, באמצעות עמותות בנות, שורה של התערבויות כוללניות בבתי ספר יסודיים הממוקמים בפריפריה הגאו-חברתית בישראל. ההתערבויות הכוללניות מופעלות היום בכ-100 בתי ספר יסודיים במסגרת במתכונות שונות, המבוססות על ששת תכניות מקור: "שוחרי שינוי", "מיל"ת שלמים", "מרח"ב", ו"מטרווסט" וכן עוד תתי תכניות ביישובים ערד ואילת (בתי ספר בעלי זיקה לימודית). לפני כשנתיים החולט לכנס את כלל התכניות למיזם אחד שיקרא "מיזם רבדים".

לבקשת קרן רש"י ערך צוות המחקר במכון סאלד מחקר הערכה על מיזם רבדים. המחקר התבסס על שלב מקדים של ראיונות עם אנשי התכניות השונים ונציגים מבתי הספר וכן על שאלונים שהועברו ב-35 בתי ספר שנדגמו. בכל בית ספר הועברו שאלונים לצוות ההוראה (מנהלים, מחנכי הכיתות, מורים מקצועיים ורכזי התכנית מטעם בית הספר), לתלמידים בכיתות ד'-ו' ולהוריהם.

הערכת תכנית "קדם עתידים"

חוקרת: קרן דביר
רכזת מחקר: אודליה אוחיון

מטרתה של תכנית "קדם עתידים" היא לסייע לתלמידים לסיים את לימודי בית הספר התיכון ולהגיע לתעודת בגרות איכותית שתאפשר להם להמשיך בלימודים אקדמיים בעיקר בתחומי המדעים, זאת בשילוב פעילות לפיתוח כושר מנהיגות, הנעה להתנדבות ונכונות לתרום לחברה הישראלית.

לתוכנית "קדם עתידים" שותפים עמותת ידידי עתידים ומשרד החינוך, והגופים המפעילים אותה ברחבי הארץ הם: מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה, עמותת "הזנק לעתיד", עמותת "מופ"ת"  לקידום ההוראה ולמצוינות בחינוך, התוכנית האוניברסיטאית לקידום הנגישות להשכלה גבוהה בנגב, וחברת "אקסיומה – הישגים בהשכלה" בע"מ.

הערכת התכנית כוללת בחינת מגמות ההשתנות של הישגי תלמידי קדם עתידים לאורך חמש שנים, כאשר הדוח האחרון עוסק בבוגרי השנים תשס"ח-תשע"ב.  הישגי התלמידים נבחנים הן על פי שיעורי הזכאים לתעודת בגרות (לפי סוגי זכאויות שונות) והן על פי ציוניהם (בבגרות ובמקצועות נבחרים).  ממצאי מחקר ההערכה זה מבוססים על נתוני חדר המחקר הווירטואלי של משרד החינוך.

"שילוב תלמידים בתעשייה"

חוקרת: ד"ר רינת יצחקי
צוות המחקר: יעל יולנדר, ציפי בשן, יהונתן בן

התכנית היא יוזמה משותפת של עמותת "הזנק לעתיד", הביטוח הלאומי ומשרד החינוך. מטרתה היא למנוע את נשירתם של תלמידים מבתי ספר תיכוניים באמצעות ניתובם למסלול מקצועי טכנולוגי, והקנייה של דרכי חיים ותעסוקה נורמטיביות. התכנית תאפשר לתלמידים להתגייס לצבא ולמלא שירות משמעותי ומקצועי, ותפתח בפניהם אפשרויות לתעסוקה בעתיד. מכון סאלד יעריך את התכנית במשך שלוש השנים הקרובות באמצעות מעקב ובקרה אחר יישומה בבתי הספר ובמפעלים, ואחר תהליך השינוי שעוברים התלמידים, מתוך כוונה ללמוד על אפקטיביות התכנית בטווח הקצר ובטווח הארוך.

הערכת התכנית 'יא סלאם' – תכנית להוראת ערבית מדוברת בכיתות ה-ו

חוקרות: אורית בנדס-יעקב, ד"ר בהאא מחול
צוות המחקר: אודליה אוחיון, ציפי בשן

מטרת מחקר ההערכה היא לבחון את השפעתה של למידת ערבית מדוברת בכיתות ה-ו בבית הספר היסודי (באמצעות התכנית 'יא סלאם') על שינוי עמדות בקרב תלמידים לגבי השפה הערבית, התרבות הערבית והאוכלוסייה הערבית בישראל. שאלה נוספת שעליה יבקש המחקר לתת תשובה היא האם לימוד ערבית בתכנית זו משפיע על לימוד ערבית בחטיבת הביניים, הן מבחינת ההישגים הלימודיים הן מבחינת הבחירה בהמשך לימוד ערבית בחטיבה העליונה. המחקר מתבונן בתכנית מעיני תלמידים מורים לערבית ומורים בבית הספר שאינם קשורים ישירות לתכנית. המחקר, שאותו הזמינה קרן יוזמות אברהם, יימשך שנתיים. במסגרתו ייבדקו מורים מפעילי התכנית, תלמידים ומחנכים, מ-20 בתי ספר יסודיים ומ-10 חטיבות-ביניים.