פיתוח מדדים

כחלק מעבודת הצוות הממשלתי למדדים ברכש חברתי, צוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד ליווה לאורך שנת תשע"ט כתיבת מכרז לתכנית של משרד החינוך המופעלת ומיועדת להיות מופעלת על ידי גורם חיצוני. במסגרת המחקר, גובש מודל הפעולה של התכנית לרבות בניית מערך מדידה. מערך המדידה כלל הכנת תשתית להערכה (אפיון איסוף הנתונים, כלי הערכה וגורמים להשוואה) ורשימת מדדים ברמת ביצוע וברמת הצלחה, לטווח ארוך ולטווח קצר ובהתאם לדרישות ושנות המכרז. התוצר הסופי צורף למכרז ומייצג את מערך המדידה על פיו המפעיל החיצוני ייבחן וייבחר.

 

עולמי

חוקרים : פנינה גולן-קוק, קית גולדשטיין

במאי 2018 התחלנו מחקר הערכה חדש במכון סאלד עבור הארגון הבינלאומי "עולמי": http://www.olami.org. המחקר בוחן את ההשתתפות של סטודנטים באוניברסיטה בסיור לימודי לישראל והתרומה של הסיור לזהות היהודית שלהם. סה"כ 1,287 סטודנטים ישתתפו בטיול לישראל בקיץ השנה. עולמי מנהל את הטיול עם עשרות ארגונים יהודיים מקומיים, רובם בארה"ב. הפעילויות מתחילות בקמפוס וממשיכות בארץ כשהסטודנטים משתתפים בסיור של שבוע (לא מורשה) או שבועיים (מורשה). המחקר יימשך עד אוקטובר 2018. נמדוד איך משתני רקע והחוויה עם הארגון המקומי לפני הטיול משפיעים על החוויה במשך הטיול.

מחקר עבור UJA – פדרציית ניו יורק

חוקרים: ד"ר פנינה, עמלי שחף, ד"ר קית גולדשטיין

מחלקת המחקר של מכון סאלד מבצעת מחקר שוק עבור UJA – פדרציית ניו יורק בנושא מחנות קיץ לבני נוער ישראליים בישראל, בדגש על חיזוק הזהות היהודית וקידום גישה פלורליסטית. מטרות המחקר הן לזהות גורמים המניעים הורים ובני נוער להשתתף במחנות קיץ וקייטנות בקרב אוכלוסיות מסורתיות וחילוניות ובמגזר הרוסי. כמו כן, בוחן המחקר את המשפיעים על קבלת ההחלטות בהקשר זה, בכלל זה: תכנים, עלויות, מיקום הקייטנה, מועדי הקייטנה, קהלי יעד, אופני פרסום ועוד.

מחקר הערכה למיזם "מרחב בטוח"

מחקר משותף למכון סאלד ולמכללת כנרת, עבור הביטוח הלאומי.
חוקרים: ד"ר טל ברגר, ד"ר מירן בוניאל-נסים
מטרת המחקר לבדוק האם תכניות מניעה, תכניות התערבות ותכניות יישוביות בנושא בריונות ברשת משיגות את יעדן לצמצום הפגיעה ומניעתה. מכיוון שהמיזם הנוכחי כולל מרכיבים השונים באופיים ואופי הערכתם, מטרתנו להעריך כל מרכיב לגופו ולאחר מכן לבנות תכנית-על הכוללת את מאפייני המרכיבים השונים בעלי האפקטיביות המרבית.

תכנית פוירשטיין המופעלת בכפר הנוער בן יקיר

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

תכנית פוירשטיין הינה תכנית חינוכית המופעלת במסגרות חינוכיות (פורמליות ובלתי פורמליות) למען קידום כושר הלמידה בקרב תלמידים/מתבגרים. כיום מופעלת תכנית פוירשטיין במערכת החינוך בישראל במוסדות ומגזרים שונים, במוסדות אקדמיים, בצה"ל ומרכזי הכשרה ברחבי העולם ועוד.
בבסיס הגיון תכנית פוירשטיין, הטענה כי כלי ההעשרה האינסטרומנטלית הינו כלי המתאים לכל אדם, בכל גיל שהוא, ובכל רמת אינטיליגנציה שהיא, תוך כדי יישום שיטות ומטלות שונות לכל סוג אוכלוסייה.
העשרה אינסטרומנטלית היא תכנית התערבות, שפותחה ע"י פרופ' ראובן פוירשטיין, שמטרתה להקנות ולפתח מיומנויות חשיבה ואסטרטגיות למידה. התוכנית כוללת ביצוע של שורת תרגילי נייר ועיפרון, שמהווים אתגר, דורשים הפעלת פונקציות קוגניטיביות ויוצרים קונפליקט, שהוא תנאי הכרחי ליצירת מודעות והשתנות. שיטת ההעשרה האינסטרומנטלית הוכחה כמשמעותית בהפיכת התלמיד ללומד אפקטיבי. תובנות מקצועיות מניסיון נציגי מכון פוירשטיין בהוראת קבוצות תלמידים שהשתייכו לאוכלוסיות מוחלשות הראו, כי הגורם לאי רכישת מיומנויות יסוד באוכלוסיות מוחלשות בעלות מאפיינים סוציו-כלכליים נמוכים ו/או בעלות שונות תרבותית, הוא העדר מיומנות בהפעלת פונקציות קוגניטיביות הכרחיות לרכישת הקריאה, הכתיבה והחשבון.
מחקר הערכה הוזמן על ידי הנהלת כפר הנוער בן יקיר על מנת לקבל תמונה מפורטת יותר על התערבותה של תכנית פוירשטיין בבית הספר ולהצביע על נקודות החוזק והתורפה של התכנית.
צוות המחקר של מכון סאלד ערך מחקר עומק על ידי כלים איכותניים (ראיונות עומק, תצפיות וקבוצות מיקוד) על מנת:
 למפות קשיים וצרכים של כפר הנוער ותלמידיו.
 לשרטט קווים מנחים של התכנית, הן ברמה מערכתית והן ברמה הפדגוגית.
 לבחון תהליכים של הטמעת התכנית.
 לבחון מידת הטמעת התכנית בכפר הנוער תוך איתור מדדי הצלחת התכנית ואתגריה.
 לבחון השפעה ותרומת רכיבי התכנית על תפקוד והישגי התלמידים ועל תפקוד צוות בית הספר.
 לבחון מסוגלות התכנית לענות על הקשיים והצרכים של כפר הנוער.
 למפות מערך הכלים הניתנים לתלמידים בעקבות הטמעת התכנית.
 לגבש לקחים, מסקנות והמלצות.

מיזם תעודה – קרן ידידות טורונטו

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

בשנת הלימודים תשע"א יזמה עמותת ידידות טורונטו את מיזם "תעודה – כפרי נוער" המופעל כיום בשלושה כפרי נוער דתיים הקולטים תלמידים (בכיתות ז'-י') שיכולתם הקוגניטיבית תקינה (לא תלמידי חינוך מיוחד), אך בעלי קשיים בתחומים שונים כגון קשיי למידה וחסך במיומנויות למידה בסיסיות, תלמידים בעלי רקע סוציואקונומי מוחלש ותלמידים עולים עם קשיים בתהליכי ההגירה וההשתלבות.
לבקשת "קרן ידידות טורונטו" ערך צוות המחקר במכון הנרייטה סאלד מחקר הערכה על פרויקט "מיזם תעודה" במהלך שנת הלימודים תשע"ד. המחקר הינו מחקר הערכה מעצבת, הבוחן את רכיבי התכנית ודרכי הטמעתם בכפרי הנוער. מחקר זה התבצע באמצעות כלים איכותניים, הכוללים ראיונות עם מנהלי בתי הספר ואנשי התכנית, קבוצות מיקוד עם אנשי צוות בתי הספר והתלמידים – בתחילת שנה ובסופה.

מחקר הערכת תכנית ה"שפיצים"

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

"תכניות השפיצים" הינן תכניות מצוינות בתחומי מדע וטכנולוגיה מתקדמים המיועדים תלמידי תיכון מצטיינים ביישובי הפריפריה הבולטים בסקרנותם לחקר ולמדע.
היותה תכנית המוגדרת כתכנית צומחת, צוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד התבקש על ידי עמותת ידידי עתידים לערוך מחקר הערכה המלווה את תכניות המצוינות של ה"שפיצים".
מחקר הערכה מעצב כלל בשלב הראשון מיפוי ואפיון התכנית מבחינת רכיביה ודרכי הטמעתה, מסקנות ראשוניות הנוגעות לפרמטרים/רכיבים רלוונטיים לתכנית, גיבוש רשימת מדדי הצלחה לתכנית, וסקיצה ראשונית לשאלוני תלמידים ובוגרים. בשלב שני, מחקר ההערכה כלל גיבוש והעברת שאלונים בקרב כלל משתתפי התכנית ובוגריה.

רשת מעונות אירופה-ישראל

מצגת ממצאיםחוקרת ראשית: אודליה אוחיון

רשת מעונות אירופה ישראל הינה רשת לדיור מוגן הכוללת שלושה בתים. במטרה לבחון את רמת שביעות רצון דיירי הרשת מהשירותים הניתנים בדיור המוגן וזאת על מנת להאיר על נקודות החזקה והחולשה של המקום על מנת לגבש החלטות מושכלות יותר לפיתוח וטיפוח הרשת, צוות המחקר במכון הנרייטה סאלד התבקשר ללוות את הרשת במחקר הערכה. לאחר מספר פגישות וקבוצות מיקוד, צוות המכון גיבש והעביר סקר עמדות ושביעות רצון בקרב כלל דיירי הרשת (העצמאיים).

 

קבצים מצורפים

בחינת "אורח חיים בריא בקרב בני נוער" – משרד המדע

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון
מחקר עיוני ומעצב בנושא "אורח חיים בריא בקרב בני נוער" הכולל סקירה תיאורטית בתחום, מערך מחקר איכותני לסקירה אופרציונלית בתחום, בניית סקר ארצי, העברתו, כתיבת ממצאים והפקת דוחות ומאמרים בתחום לשימוש קבלת החלטות במשרד המדע.
לצוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד שותפים למחקר: המכללה האקדמית עמק יזראעל, המכללה האקדמית וינגייט, אוניברסיטת בר אילון, קופת חולים מאוחדת ואוניברסיטת חיפה.

תכנית אייסטים (ISTEAM) – רשת אורט ישראל

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

רשת אורט, המובילה בחזונה את מערכת החינוך, השיקה/יזמה לפני 17 שנים את המגמה ההנדסית המדעית כמודל STEM אינטגרטיבי – בין תחומי ורב תחומי. הרשת ממשיכה בהובלת חדשנות ויזמה את מודל iSTEAM, המהווה שילוב בין PBL לביןICT הכולל ידע ומיומנויות ביזמות.
צוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד מלווה את תכנית אייסטים המופעלת בקרב מספר בתי ספר המשתייכים לרשת אורט ישראל על ידי מחקר הערכה מראשיתה ועד היום. ליווי ההערכה כלל בניית מודל לוגי של התכנית, גיבוש מדדי ביצוע של התכנית ומדדי הצלחה של התכנית. בשלב שני ועל בסיס השלב הראשון, נבחנו כלים להערכת התכנית (שאלון לצוות ההוראה ולמשתתפי התכנית). הגשת הממצאים הראשונה כללה את מיפוי רכיבי התכנית ואפיון אוכלוסייתה. בשנים הבאות, הגשת הממצאים כללה גם בחינת תרומת התכנית לאוכלוסיית צוות ההוראה ואוכלוסיית התלמידים המשתתפים בתכנית ובחינת מגמות לאורך השנים.