הנגשת שירותי משפט לאנשים עם מוגבלות

חוקרת: רוית אפרתי, ד”ר אביר כץ

הנגשת שירותי משפט לאנשים עם מוגבלות” היא תוכנית פיילוט הפועלת בשיתוף של ג’וינט-ישראל מעבר למגבלות ומשרד המשפטים. מטרתה המרכזית היא לספק ידע מעמיק וכלים לעורכי דין ורפרנטים מטעם שלוש היחידות המרכזיות של משרד המשפטים (הפרקליטות, הסנגוריה ציבורית הסיוע משפטי, כמו גם ליחידות נוספות אחרות שבתוף משרד המשפטים), לצורך מתן שירות מותאם ומונגש לאנשים עם מוגבלות.

מחקר ההערכה ילווה את הפיילוט, ויבחן את האפקטיביות של ההכשרות המתקיימות במתן השירותים המשפטיים הניתנים לאנשים עם מוגבלויות. ממצאי ההערכה עשויים לספק מידע חיוני על מידת השגת מטרות הפיילוט, ולסייע למקבלי ההחלטות ולמפעילי התוכנית לעמוד על נקודות החוזק, כמו גם, על הקשיים והאתגרים.

הערכת תכניות חינוכיות בבית הספר להוראת השואה ביד ושם

הערכת תכניות חינוכיות בבית הספר להוראת השואה ביד ושם

בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה ביד בשם עוסק בהוראת השואה ובהנחלת זכרה. במסגרת פעילותו מקיים בית הספר הדרכות וסדנאות פרונטליות לתלמידים, וכן מקנה כלים פדגוגיים מגוונים למורים ולמחנכים מהארץ ומחו”ל.

מכון סאלד ליווה באמצעות מחקר הערכה שלוש תכניות המופעלות בבית הספר: “מי עיון לתלמידי תיכוניים מישראל ביד ושם”, “סמינרים למחנכים מחו”ל ביד ושם” ו”סיורים לצעירים מפרויקט תגלית ביד ושם”.

המחקר פעל כהערכה מעצבת ומסכמת ובדק היבטים של שביעות רצון, תפיסות ועמדות בנושאים שונים, וכן תרומות והשפעות.

Evaluation of the Seminar Programming for Teachers from Abroad

 

 

הערכת התוכנית “באר שבע: עיר דיגיטלית בחינוך” ממצאים משנת המחקר הראשונה, תשע”ח

צוות המכון ביצע את המחקר בהזמנת ועבור ראמה


מטה ישראל דיגיטלית בשיתוף עם משרד החינוך, פנו לראמ”ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) בבקשה ללוות את תוכנית “באר שבע: עיר דיגיטלית בחינוך” במחקר הערכה. במהלך שנת הלימודים תשע”ז ביצעה ראמ”ה בדיקה מקדמית של המתרחש בתחום התקשוב בבתי הספר והוחלט ששנת הלימודים תשע”ח תהיה השנה הראשונה לביצוע מחקר הערכה מלווה, וזאת מתוך כוונה ששנה זאת תשמש כשנת ה”טרום”, דהיינו טרום תחילת ההפעלה של מרחבי החדשנות הבית ספריים. 
הדוח הנוכחי מסכם את ממצאי המחקר בשנה הראשונה, תשע”ח.

לקריאה של הדוח המלא: הערכת התוכנית “באר שבע: עיר דיגיטלית בחינוך” ממצאים משנת המחקר הראשונה, תשע”ח

תכנית “אדווה – התנדבויות ושותפויות”

התכנית יצאה לדרך בדצמבר 2017, במטרה לפעול לפיתוח וקידום מערך התנדבות בכפרי הנוער, מתוך תפיסה שהתנדבות מהווה אמצעי להרחבת הרשתות החברתיות, לפיתוח מיומנויות אישיות וחברתיות ולהגברת מעורבותם החברתית של בני הנוער המתחנכים בו.

מטרות נוספות של התוכנית הן חינוך להתנדבות ופיתוח זהות אישית פרו חברתית. התכנית פועלת בשבעה כפרי נוער בכל רחבי ארץ ובמסגרתה משתתפים בני הנוער בפעילות התנדבותית משמעותית בתוך הכפר ומחוצה לו.

לתוכנית שותפים: משרד החינוך – המנהל לחינוך התיישבותי, ג’וינט אשלים, המועצה הלאומית להתנדבות בישראל, הפורום הציבורי כפרי נוער ופנימיות והאגודה לקידום החינוך. מכון סאלד מלווה את התכנית במחקר במשך 24 חודשים, כהערכה מעצבת ומסכמת. זאת, במטרה לאפשר לתכנית למידה תהליכית, לאפיין אתגרים וחוזקות ולשפר את הנדרש בראייה אסטרטגית מבוססת נתונים.

תכנית שחק

תכנית שחק היא תכנית לאומית וממלכתית בתחום ההכנה לשנת המצווה עבור משפחות וקבוצות בחברה הישראלית, אשר שותפים בה: הקרן למורשת הכותל, המנהלת לזהות יהודית, משרד החינוך ורשויות מקומיות. התכנית שואפת להעניק תוכן ערכי ומשמעותי וליצור עבור הנערים חוויה מעצבת שתעמיק את הקשר ותחושת השייכות והאחריות לשרשרת הדורות ולמורשת העם היהודי.

מכון סאלד התבקש להעריך את התכנית במחקר הערכה מעצב ומסכם. המחקר נועד לסייע בחידוד מטרות התוכנית, לבחון את יישומה בשטח ולהעריך את תרומותיה והשפעותיה בטווח הקצר והארוך. 

תוכנית ‘סביבה בטוחה’ – קרן ידידות טורונטו

חוקרות: תמי ברוש, מור שגיא-דרורי, דנה רוזן, ד”ר עידית מני-איקן

תוכנית ‘סביבה בטוחה’, המופעלת על ידי קרן ידידות טורונטו, פועלת במטרה להקנות למוסדות חינוכיים דתיים וחרדים כלים ליצירת סביבה בטוחה, מוגנת וברת קיימא עבור תלמידים ותלמידות. במסגרת התוכנית ממונה רכז בית ספרי, אשר עובר הכשרה ייעודית בתחום המוגנות ומלווה על ידי איש מקצוע מומחה. הרכז הבית ספרי אמון על הכשרת הצוות החינוכי בבית הספר ואילו הצוות החינוכי מעביר לתלמידים מערכי שיעור ייחודיים שפותחו במסגרת התכנית.

מחקר ההערכה מטעם מכון סאלד מלווה את התוכנית במטרה לבחון האם התוכנית עומדת ביעדיה תוך בחינת נקודות מבטם של הרכזים, המורים והתלמידים הלוקחים חלק בתוכנית, וכן לאפיין אתגרים וחוזקות, לצד נקודות הדורשות שיפור.”

מתחברים לנוער בחופים

תכנית ‘מתחברים לנוער בחופים’ פועלת במטרה לאתר בני נוער בסיכון ולמנוע מצבי סיכון בחופים ובמתחמי בילוי בערים מרכזיות במהלך חופשת הקיץ.

הפעילות מבוססת על יצירת קשר בלתי פורמלי ובלתי אמצעי בין בני הנוער לבין אנשי המקצוע ומתנדבי התכנית. במתחמים בהם פועלת התכנית אוהל מרכזי בו ניתן לשוחח עם אנשי צוות ומתנדבים באופן אישי וקבוצתי. בנוסף, פועל צוות המאתר בני נוער במצבי סיכון וכן צוות האחראי על יצירת רצף טיפולי והפניית בני הנוער לשירותי הרווחה והחינוך ביישובם. התכנית פועלת בשיתוף פעולה בין משרדי, בהובלת משרד הרווחה ומשרד החינוך, ובתכלול הקשרים על ידי התכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון. מחקר ההערכה פועל במטרה לאפיין אתגרים וחוזקות בתכנית ולהצביע על הדורש שיפור וכן לבחון האם התכנית עומדת ביעדיה השונים.

 

דוח מחקר : הערכת תוכנית ‘מתחברים לנוער בחופים’

פיתוח מדדים

כחלק מעבודת הצוות הממשלתי למדדים ברכש חברתי, צוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד ליווה לאורך שנת תשע”ט כתיבת מכרז לתכנית של משרד החינוך המופעלת ומיועדת להיות מופעלת על ידי גורם חיצוני. במסגרת המחקר, גובש מודל הפעולה של התכנית לרבות בניית מערך מדידה. מערך המדידה כלל הכנת תשתית להערכה (אפיון איסוף הנתונים, כלי הערכה וגורמים להשוואה) ורשימת מדדים ברמת ביצוע וברמת הצלחה, לטווח ארוך ולטווח קצר ובהתאם לדרישות ושנות המכרז. התוצר הסופי צורף למכרז ומייצג את מערך המדידה על פיו המפעיל החיצוני ייבחן וייבחר.

 

מופת

חוקרות : ד”ר עידית מני איקן, עמלי שחף
מכון סאלד מעניק ליווי ליחידת המו”פ קהילות מקצועיות לומדות במכון מופת. מכון סאלד ילווה את היחידה בבניית מודל לוגי, אשר ישמש בסיס להערכה ולפיתוח אסטרטגי מבוסס מחקר.