פעילות ארגוני הילדים והנוער בזמן הקורונה

קבצים מצורפים מצגת מחקר הערכה ארגוני הילדים והנוער – 4.3.2021 (3 MB)ארגוני הילדים והנוער בזמן הקורונה 4.3 (267 kB)

הערכת תכנית עמיתים מומחים

חוקרים: ד”ר גלית הלפרין, ד”ר אורית בנדס-יעקב, יוני אריה

אנו שמחים להעביר לעיונכם דוח מחקר של עמיתים מומחים בבתי חולים פסיכיאטריים – תוכנית שבמסגרתה שולבו מתמודדים בבריאות הנפש בבתי חולים פסיכיאטריים וסייעו לצוות, למטופלים ולבני משפחותיהם במהלך האשפוז והמעבר לשירותי שיקום בקהילה. התוכנית פעלה בשנים -2019 2014 במרכז לבריאות הנפש בבאר שבע ומרכז מזור לבריאות הנפש בעכו.

ממצאי המחקר שנערך על ידי מכון סאלד, סייעו לאפיין את תפקיד העמיתים בבתי החולים ואישרו את חשיבותו למטופלים, לצוות ולבני המשפחה, כמו גם את הצורך בהדרכה וליווי שוטף שלהם בבית החולים.

 https://www.btl.gov.il/Publications/Special_Activities_publications/Pages/mifal_176.aspx

מחקר הערכה עבור תכנית “אקסלנטים” מבית סטארט אפ ניישיון

צוות המחקר: ד”ר קית גולדטיין, דנה רוזן וד”ר עידית מני-איקן

תכנית “אקסלנטים” הינה תוכנית הכשרה בתחום התכנות המיועדת לבוגרי תואר ראשון במדעי המחשב מהמגזר הערבי (נשים וגברים) והחרדי (נשים) בארץ. מטרת התכנית היא לסייע לאוכלוסיות אלו להשתלב תעסוקתית בתחומי ההיי-טק. התכנית נמשכת 4 חודשים וכוללת קורסים מתקדמים שמועברים על ידי אנשי מקצוע בתעשייה. מחקר ההערכה לתכנית בודק את ההתקדמות של הבוגרים מבחינת ידע, תפישות ומיומנויות מתחילת התכנית ועד כשנה לאחר השמתם במקום עבודה. המחקר עוסק גם בניבוי הצלחה בהשמה על סמך הישגים בתואר הראשון, סדרת בחינות שניתנות במהלך ההכשרה, שאלונים וראיונות עומק. התוצאות נועדו לסייע למארגני התוכנית להרחיב את תוכנית ההתערבות ולהתאימה לאוכלוסיות היעד במטרה להמשיך ולגייס בוגרי מדעי המחשב מאוכלוסיות מגוונות בארץ לעבודה בתחומי ההיי-טק.

מטיפיק “עשר אצבעות”: משחקי מתמטיקה מקוונים עבור תלמידי כיתות ג ‘ו-ד’

צוות המחקר: ד”ר קית גולדשטיין, שרית סילברמן, ד”ר טל ברגר-טיקוצ’ינסקי, ד”ר עידית מני-איקן.
יעוץ בבניית בחינות הישגים: ד”ר שם שמי

מטיפיק הינה חברה אשר פיתחה תכנית שמטרתה לעזור למורים ללמד מתמטיקה בבית ספר יסודי, תוך שימוש במשחקי מחשב מקוונים. התלמידים משתמשים במשחקים הן בעבודת הכיתה והן כשיעורי הבית. מחקר ההערכה לתכנית זו בוחן את מידת השימוש במשחקים, את תפיסות המורים והתלמידים כלפי התכנים המועברים במשחקונים, וכן מבחני ידע למדידת הישגים במתמטיקה בהתאם לתכנית הלימודים. התוצאות מסייעות להבין כיצד מורים ותלמידים יכולים להשתמש במטיפיק בצורה הטובה ביותר בכיתה ומחוצה לה בארץ ובעולם.

הנגשת שירותי משפט לאנשים עם מוגבלות

חוקרת: רוית אפרתי, ד”ר אביר כץ

הנגשת שירותי משפט לאנשים עם מוגבלות” היא תוכנית פיילוט הפועלת בשיתוף של ג’וינט-ישראל מעבר למגבלות ומשרד המשפטים. מטרתה המרכזית היא לספק ידע מעמיק וכלים לעורכי דין ורפרנטים מטעם שלוש היחידות המרכזיות של משרד המשפטים (הפרקליטות, הסנגוריה ציבורית הסיוע משפטי, כמו גם ליחידות נוספות אחרות שבתוף משרד המשפטים), לצורך מתן שירות מותאם ומונגש לאנשים עם מוגבלות.

מחקר ההערכה ילווה את הפיילוט, ויבחן את האפקטיביות של ההכשרות המתקיימות במתן השירותים המשפטיים הניתנים לאנשים עם מוגבלויות. ממצאי ההערכה עשויים לספק מידע חיוני על מידת השגת מטרות הפיילוט, ולסייע למקבלי ההחלטות ולמפעילי התוכנית לעמוד על נקודות החוזק, כמו גם, על הקשיים והאתגרים.

הערכת תכניות חינוכיות בבית הספר להוראת השואה ביד ושם

הערכת תכניות חינוכיות בבית הספר להוראת השואה ביד ושם

בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה ביד בשם עוסק בהוראת השואה ובהנחלת זכרה. במסגרת פעילותו מקיים בית הספר הדרכות וסדנאות פרונטליות לתלמידים, וכן מקנה כלים פדגוגיים מגוונים למורים ולמחנכים מהארץ ומחו”ל.

מכון סאלד ליווה באמצעות מחקר הערכה שלוש תכניות המופעלות בבית הספר: “מי עיון לתלמידי תיכוניים מישראל ביד ושם”, “סמינרים למחנכים מחו”ל ביד ושם” ו”סיורים לצעירים מפרויקט תגלית ביד ושם”.

המחקר פעל כהערכה מעצבת ומסכמת ובדק היבטים של שביעות רצון, תפיסות ועמדות בנושאים שונים, וכן תרומות והשפעות.

Evaluation of the Seminar Programming for Teachers from Abroad

 

 

הערכת התוכנית “באר שבע: עיר דיגיטלית בחינוך” ממצאים משנת המחקר הראשונה, תשע”ח

צוות המכון ביצע את המחקר בהזמנת ועבור ראמה


מטה ישראל דיגיטלית בשיתוף עם משרד החינוך, פנו לראמ”ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) בבקשה ללוות את תוכנית “באר שבע: עיר דיגיטלית בחינוך” במחקר הערכה. במהלך שנת הלימודים תשע”ז ביצעה ראמ”ה בדיקה מקדמית של המתרחש בתחום התקשוב בבתי הספר והוחלט ששנת הלימודים תשע”ח תהיה השנה הראשונה לביצוע מחקר הערכה מלווה, וזאת מתוך כוונה ששנה זאת תשמש כשנת ה”טרום”, דהיינו טרום תחילת ההפעלה של מרחבי החדשנות הבית ספריים. 
הדוח הנוכחי מסכם את ממצאי המחקר בשנה הראשונה, תשע”ח.

לקריאה של הדוח המלא: הערכת התוכנית “באר שבע: עיר דיגיטלית בחינוך” ממצאים משנת המחקר הראשונה, תשע”ח

תכנית “אדווה – התנדבויות ושותפויות”

התכנית יצאה לדרך בדצמבר 2017, במטרה לפעול לפיתוח וקידום מערך התנדבות בכפרי הנוער, מתוך תפיסה שהתנדבות מהווה אמצעי להרחבת הרשתות החברתיות, לפיתוח מיומנויות אישיות וחברתיות ולהגברת מעורבותם החברתית של בני הנוער המתחנכים בו.

מטרות נוספות של התוכנית הן חינוך להתנדבות ופיתוח זהות אישית פרו חברתית. התכנית פועלת בשבעה כפרי נוער בכל רחבי ארץ ובמסגרתה משתתפים בני הנוער בפעילות התנדבותית משמעותית בתוך הכפר ומחוצה לו.

לתוכנית שותפים: משרד החינוך – המנהל לחינוך התיישבותי, ג’וינט אשלים, המועצה הלאומית להתנדבות בישראל, הפורום הציבורי כפרי נוער ופנימיות והאגודה לקידום החינוך. מכון סאלד מלווה את התכנית במחקר במשך 24 חודשים, כהערכה מעצבת ומסכמת. זאת, במטרה לאפשר לתכנית למידה תהליכית, לאפיין אתגרים וחוזקות ולשפר את הנדרש בראייה אסטרטגית מבוססת נתונים.

תכנית שחק

תכנית שחק היא תכנית לאומית וממלכתית בתחום ההכנה לשנת המצווה עבור משפחות וקבוצות בחברה הישראלית, אשר שותפים בה: הקרן למורשת הכותל, המנהלת לזהות יהודית, משרד החינוך ורשויות מקומיות. התכנית שואפת להעניק תוכן ערכי ומשמעותי וליצור עבור הנערים חוויה מעצבת שתעמיק את הקשר ותחושת השייכות והאחריות לשרשרת הדורות ולמורשת העם היהודי.

מכון סאלד התבקש להעריך את התכנית במחקר הערכה מעצב ומסכם. המחקר נועד לסייע בחידוד מטרות התוכנית, לבחון את יישומה בשטח ולהעריך את תרומותיה והשפעותיה בטווח הקצר והארוך.