תוכנית 'סביבה בטוחה' – קרן ידידות טורונטו

תוכנית 'סביבה בטוחה', המופעלת על ידי קרן ידידות טורונטו, פועלת במטרה להקנות למוסדות חינוכיים דתיים וחרדים כלים ליצירת סביבה בטוחה, מוגנת וברת קיימא עבור תלמידים ותלמידות. במסגרת התוכנית ממונה רכז בית ספרי, אשר עובר הכשרה ייעודית בתחום המוגנות ומלווה על ידי איש מקצוע מומחה. הרכז הבית ספרי אמון על הכשרת הצוות החינוכי בבית הספר ואילו הצוות החינוכי מעביר לתלמידים מערכי שיעור ייחודיים שפותחו במסגרת התכנית.

מחקר ההערכה מטעם מכון סאלד מלווה את התוכנית במטרה לבחון האם התוכנית עומדת ביעדיה תוך בחינת נקודות מבטם של הרכזים, המורים והתלמידים הלוקחים חלק בתוכנית, וכן לאפיין אתגרים וחוזקות, לצד נקודות הדורשות שיפור."

מתחברים לנוער בחופים

תכנית 'מתחברים לנוער בחופים' פועלת במטרה לאתר בני נוער בסיכון ולמנוע מצבי סיכון בחופים ובמתחמי בילוי בערים מרכזיות במהלך חופשת הקיץ.

הפעילות מבוססת על יצירת קשר בלתי פורמלי ובלתי אמצעי בין בני הנוער לבין אנשי המקצוע ומתנדבי התכנית. במתחמים בהם פועלת התכנית אוהל מרכזי בו ניתן לשוחח עם אנשי צוות ומתנדבים באופן אישי וקבוצתי. בנוסף, פועל צוות המאתר בני נוער במצבי סיכון וכן צוות האחראי על יצירת רצף טיפולי והפניית בני הנוער לשירותי הרווחה והחינוך ביישובם. התכנית פועלת בשיתוף פעולה בין משרדי, בהובלת משרד הרווחה ומשרד החינוך, ובתכלול הקשרים על ידי התכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון. מחקר ההערכה פועל במטרה לאפיין אתגרים וחוזקות בתכנית ולהצביע על הדורש שיפור וכן לבחון האם התכנית עומדת ביעדיה השונים.

 

דוח מחקר : הערכת תוכנית 'מתחברים לנוער בחופים'

פיתוח מדדים

כחלק מעבודת הצוות הממשלתי למדדים ברכש חברתי, צוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד ליווה לאורך שנת תשע"ט כתיבת מכרז לתכנית של משרד החינוך המופעלת ומיועדת להיות מופעלת על ידי גורם חיצוני. במסגרת המחקר, גובש מודל הפעולה של התכנית לרבות בניית מערך מדידה. מערך המדידה כלל הכנת תשתית להערכה (אפיון איסוף הנתונים, כלי הערכה וגורמים להשוואה) ורשימת מדדים ברמת ביצוע וברמת הצלחה, לטווח ארוך ולטווח קצר ובהתאם לדרישות ושנות המכרז. התוצר הסופי צורף למכרז ומייצג את מערך המדידה על פיו המפעיל החיצוני ייבחן וייבחר.

 

מופת

חוקרות : ד"ר עידית מני איקן, עמלי שחף
מכון סאלד מעניק ליווי ליחידת המו"פ קהילות מקצועיות לומדות במכון מופת. מכון סאלד ילווה את היחידה בבניית מודל לוגי, אשר ישמש בסיס להערכה ולפיתוח אסטרטגי מבוסס מחקר.

עולמי

חוקרים : פנינה גולן-קוק, קית גולדשטיין

במאי 2018 התחלנו מחקר הערכה חדש במכון סאלד עבור הארגון הבינלאומי "עולמי": http://www.olami.org. המחקר בוחן את ההשתתפות של סטודנטים באוניברסיטה בסיור לימודי לישראל והתרומה של הסיור לזהות היהודית שלהם. סה"כ 1,287 סטודנטים ישתתפו בטיול לישראל בקיץ השנה. עולמי מנהל את הטיול עם עשרות ארגונים יהודיים מקומיים, רובם בארה"ב. הפעילויות מתחילות בקמפוס וממשיכות בארץ כשהסטודנטים משתתפים בסיור של שבוע (לא מורשה) או שבועיים (מורשה). המחקר יימשך עד אוקטובר 2018. נמדוד איך משתני רקע והחוויה עם הארגון המקומי לפני הטיול משפיעים על החוויה במשך הטיול.

מחקר עבור UJA – פדרציית ניו יורק

חוקרים: ד"ר פנינה, עמלי שחף, ד"ר קית גולדשטיין

מחלקת המחקר של מכון סאלד מבצעת מחקר שוק עבור UJA – פדרציית ניו יורק בנושא מחנות קיץ לבני נוער ישראליים בישראל, בדגש על חיזוק הזהות היהודית וקידום גישה פלורליסטית. מטרות המחקר הן לזהות גורמים המניעים הורים ובני נוער להשתתף במחנות קיץ וקייטנות בקרב אוכלוסיות מסורתיות וחיל ISRAELI SUMMER CAMPSוניות ובמגזר הרוסי. כמו כן, בוחן המחקר את המשפיעים על קבלת ההחלטות בהקשר זה, בכלל זה: תכנים, עלויות, מיקום הקייטנה, מועדי הקייטנה, קהלי יעד, אופני פרסום ועוד.

קבצים מצורפים

מחקר הערכה למיזם "מרחב בטוח"

מחקר משותף למכון סאלד ולמכללת כנרת, עבור הביטוח הלאומי.
חוקרים: ד"ר טל ברגר, ד"ר מירן בוניאל-נסים
מטרת המחקר לבדוק האם תכניות מניעה, תכניות התערבות ותכניות יישוביות בנושא בריונות ברשת משיגות את יעדן לצמצום הפגיעה ומניעתה. מכיוון שהמיזם הנוכחי כולל מרכיבים השונים באופיים ואופי הערכתם, מטרתנו להעריך כל מרכיב לגופו ולאחר מכן לבנות תכנית-על הכוללת את מאפייני המרכיבים השונים בעלי האפקטיביות המרבית.

תכנית פוירשטיין המופעלת בכפר הנוער בן יקיר

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

תכנית פוירשטיין הינה תכנית חינוכית המופעלת במסגרות חינוכיות (פורמליות ובלתי פורמליות) למען קידום כושר הלמידה בקרב תלמידים/מתבגרים. כיום מופעלת תכנית פוירשטיין במערכת החינוך בישראל במוסדות ומגזרים שונים, במוסדות אקדמיים, בצה"ל ומרכזי הכשרה ברחבי העולם ועוד.
בבסיס הגיון תכנית פוירשטיין, הטענה כי כלי ההעשרה האינסטרומנטלית הינו כלי המתאים לכל אדם, בכל גיל שהוא, ובכל רמת אינטיליגנציה שהיא, תוך כדי יישום שיטות ומטלות שונות לכל סוג אוכלוסייה.
העשרה אינסטרומנטלית היא תכנית התערבות, שפותחה ע"י פרופ' ראובן פוירשטיין, שמטרתה להקנות ולפתח מיומנויות חשיבה ואסטרטגיות למידה. התוכנית כוללת ביצוע של שורת תרגילי נייר ועיפרון, שמהווים אתגר, דורשים הפעלת פונקציות קוגניטיביות ויוצרים קונפליקט, שהוא תנאי הכרחי ליצירת מודעות והשתנות. שיטת ההעשרה האינסטרומנטלית הוכחה כמשמעותית בהפיכת התלמיד ללומד אפקטיבי. תובנות מקצועיות מניסיון נציגי מכון פוירשטיין בהוראת קבוצות תלמידים שהשתייכו לאוכלוסיות מוחלשות הראו, כי הגורם לאי רכישת מיומנויות יסוד באוכלוסיות מוחלשות בעלות מאפיינים סוציו-כלכליים נמוכים ו/או בעלות שונות תרבותית, הוא העדר מיומנות בהפעלת פונקציות קוגניטיביות הכרחיות לרכישת הקריאה, הכתיבה והחשבון.
מחקר הערכה הוזמן על ידי הנהלת כפר הנוער בן יקיר על מנת לקבל תמונה מפורטת יותר על התערבותה של תכנית פוירשטיין בבית הספר ולהצביע על נקודות החוזק והתורפה של התכנית.
צוות המחקר של מכון סאלד ערך מחקר עומק על ידי כלים איכותניים (ראיונות עומק, תצפיות וקבוצות מיקוד) על מנת:
 למפות קשיים וצרכים של כפר הנוער ותלמידיו.
 לשרטט קווים מנחים של התכנית, הן ברמה מערכתית והן ברמה הפדגוגית.
 לבחון תהליכים של הטמעת התכנית.
 לבחון מידת הטמעת התכנית בכפר הנוער תוך איתור מדדי הצלחת התכנית ואתגריה.
 לבחון השפעה ותרומת רכיבי התכנית על תפקוד והישגי התלמידים ועל תפקוד צוות בית הספר.
 לבחון מסוגלות התכנית לענות על הקשיים והצרכים של כפר הנוער.
 למפות מערך הכלים הניתנים לתלמידים בעקבות הטמעת התכנית.
 לגבש לקחים, מסקנות והמלצות.

מיזם תעודה – קרן ידידות טורונטו

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

בשנת הלימודים תשע"א יזמה עמותת ידידות טורונטו את מיזם "תעודה – כפרי נוער" המופעל כיום בשלושה כפרי נוער דתיים הקולטים תלמידים (בכיתות ז'-י') שיכולתם הקוגניטיבית תקינה (לא תלמידי חינוך מיוחד), אך בעלי קשיים בתחומים שונים כגון קשיי למידה וחסך במיומנויות למידה בסיסיות, תלמידים בעלי רקע סוציואקונומי מוחלש ותלמידים עולים עם קשיים בתהליכי ההגירה וההשתלבות.
לבקשת "קרן ידידות טורונטו" ערך צוות המחקר במכון הנרייטה סאלד מחקר הערכה על פרויקט "מיזם תעודה" במהלך שנת הלימודים תשע"ד. המחקר הינו מחקר הערכה מעצבת, הבוחן את רכיבי התכנית ודרכי הטמעתם בכפרי הנוער. מחקר זה התבצע באמצעות כלים איכותניים, הכוללים ראיונות עם מנהלי בתי הספר ואנשי התכנית, קבוצות מיקוד עם אנשי צוות בתי הספר והתלמידים – בתחילת שנה ובסופה.

מחקר הערכת תכנית ה"שפיצים"

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

"תכניות השפיצים" הינן תכניות מצוינות בתחומי מדע וטכנולוגיה מתקדמים המיועדים תלמידי תיכון מצטיינים ביישובי הפריפריה הבולטים בסקרנותם לחקר ולמדע.
היותה תכנית המוגדרת כתכנית צומחת, צוות המחקר של מכון הנרייטה סאלד התבקש על ידי עמותת ידידי עתידים לערוך מחקר הערכה המלווה את תכניות המצוינות של ה"שפיצים".
מחקר הערכה מעצב כלל בשלב הראשון מיפוי ואפיון התכנית מבחינת רכיביה ודרכי הטמעתה, מסקנות ראשוניות הנוגעות לפרמטרים/רכיבים רלוונטיים לתכנית, גיבוש רשימת מדדי הצלחה לתכנית, וסקיצה ראשונית לשאלוני תלמידים ובוגרים. בשלב שני, מחקר ההערכה כלל גיבוש והעברת שאלונים בקרב כלל משתתפי התכנית ובוגריה.