פרויקט PBL – פתרון בעיות בתחומי מדע וטכנולוגיה בבתי ספר בצפון הארץ

חוקרת: ד"ר עידית מני-איקן
רכזת מחקר: ציפי בשן

בשנת הלימודים תשע"ד השיקה קדימה מדע תכנית על פי מודל של PBL –Problem Based Learning – אשר יוצרת סביבה לימודית לתמיכה בגישה פדגוגית הנשענת על מיומנויות המאה ה-21.

בתכנית לוקחים חלק חמישה בתי ספר בצפון הארץ והיא מיועדת לתלמידי חטיבות הביניים במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה. מטרת התכנית הינה הקניית מושגים מדעיים מתוך תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה באמצעות עבודות תלמידים שיהיו מבוססות בעיות אוטנטיות ורלוונטיות הנובעות מעולמו של התלמיד. הפתרונות המוצעים יבואו מתוך עולם התוכן של מדע, טכנולוגיה ומתמטיקה (STEM). בנוסף, תיווצר קהילת מורים משותפת לכל בתי הספר המשתתפים בתכנית אשר תהווה קבוצה מקצועית מתפתחת.

המטרות של מחקר ההערכה הן לעקוב אחר הפעלת התכנית בבתי הספר החל בשנה"ל תשע"ד בכדי להעריך את יישום והצלחת התכנית בהתאם למטרותיה המוצהרות ובהן: א. תהליך יצירת קהילת מורים לומדת ומתפתחת, ב. תהליך הלמידה של התלמידים – עדויות על למידה של תכנים מדעיים וטכנולוגיים, יציאה מבעיה אוטנטית ורלוונטית והגעה לתוצר ורכישה של מיומנויות חקר ולמידה שיתופית.

באמצעות מחקר ההערכה ניתן יהיה לעמוד על נקודות החוזק של התכנית ועל נקודות לחיזוק וכן לבנות מודל באמצעותו ניתן יהיה להפיץ את התכנית בבתי ספר נוספים בארץ.