ניוזלטר מרץ 2019

 

 

ברכות ליושבת ראש הוועד המנהל של מכון סאלד

הנהלת המכון וצוות העובדים שמחים וגאים לקדם בברכה את גב' שלומית עמיחי שנבחרה לתפקיד יו"ר הוועד המנהל של מכון סאלד.  גב' עמיחי היא אשת חינוך רבת פעלים והישגים שעבדה במשרד החינוך שנים רבות וכיהנה פעמיים כמנכ"לית משרד החינוך. כיום היא יו"ר של תכנית "חותם" להכשרת מורים ייחודית המיועדת לאנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, שעוברים להוראה. כן היא חברה בוועד המנהל של מוסדות חינוך ותרבות שונים.
גב' עמיחי תתרום לנו מניסיונה העשיר וממומחיותה הרבה לפיתוח ושימור המוניטין של מכון סאלד כמכון חדשני הנמצא בחזית המדידה, ההערכה והאסטרטגיה כמענה לצורכי השדה בתחומי החינוך והחברה בישראל. לקריאה נוספת


 

כנסים בינלאומיים

כנס האגודה האירופית לתלמידים עם יכולת גבוהה (European Council for High Abilityדבלין, אירלנד ד"ר רחל זורמן, מנהלת המכון, הציגה את תכנית אוורסט בכנס זה באוגוסט, 2018תכנית "אוורסט" היא מיזם משותף של מענים ושל מכון סאלד. שני הגופים חברו יחד כדי לאתר ולטפח ילדים בפריפריה החברתית והגאוגרפית בתחומי מדעים, האמנות החזותית, המוזיקה והספורט. התכנית פועלת תחת חסותו של האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך שמשתתף בוועדת ההיגוי שלה.  לקריאה נוספת על הכנס

 


צרכים ומענים לתלמידים מחוננים כבסיס לקביעת מדיניות – כנס בתחום החינוך באוניברסיטת אוקספורד, באנגליה מנהלת המכון, ד"ר רחל זורמן, הציגה את עבודתה המשותפת עם מר מנחם נדלר וגב' פנינה זלצר מהאגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, על התפתחות חברתית רגשית של תלמידים מחוננים בכנס זה ביולי, 2018. העבודה מתייחסת לפער בין התפתחות קוגניטיבית לבין התפתחות חברתית-רגשית בקרב תלמידים מחוננים בכלל, ואוכלוסיות מיוחדות, כגון בנות מחוננות, ומחוננים עם צרכים מיוחדים, בפרט. כן מועלים הצרכים הנובעים מפערים אלו. בהמשך, נערך דיון על ההתמודדות עם צרכים אלו במדיניות החינוך למחוננים בישראל.

לקריאה נוספת

 


מחלקת מחקר והערכה

מחלקת מחקר ואסטרטגיה של מכון סאלד פועלת מתוך תפיסה אינטגרטיבית ויישומית, המשלבת מחקר הערכה מקצועי בלתי תלוי עם ליווי אסטרטגי מבוסס מחקר. הנה טעימות ממחקרי ההערכה המבוצעים בתקופה האחרונה:

 

נוער בסיכון ובריונות ברשת: הערכת המיזם "מרחב בטוח"

"מרחב בטוח" הינו מיזם ארצי לצמצום בריונות ברשת בקרב ילדים ונוער בסיכון, הכולל פיתוח והפעלת תכניות בתחומי איתור, מניעה, הסברה והתערבות בקרב בני נוער נפגעים ופוגעים וכן בקרב העומדים מהצד.
מחקר זה נערך במשותף עם מכללת כנרת עבור הביטוח הלאומי. מטרת המחקר לבחון האם תכניות מניעה, תכניות התערבות ותכניות במסגרת יישובית בנושא בריונות ברשת עומדות ביעדים של צמצום הפגיעה ומניעתה. המיזם כולל מרכיבים שונים ומגוונים, כאשר מחקר ההערכה מעריך כל אחד מהם, במטרה לבנות תכנית-על, בה יכללו המרכיבים שיובילו לאפקטיביות מרבית. להמשך קריאה

 

זהות יהודית: מחקר שוק על מחנות קיץ לבני נוער בישראל

בימים אלה הגיע לסיומו מחקר שוק מקיף שביצעה מחלקת המחקר עבור UJA פדרציית ניו יורק בנושא מחנות קיץ לבני נוער ישראליים בישראל, בדגש על חיזוק הזהות היהודית ופלורליזם. מטרות המחקר הן לזהות גורמים המניעים הורים ובני נוער להשתתף במחנות קיץ וקייטנות בקרב אוכלוסיות מסורתיות וחילוניות. כמו כן, בוחן המחקר את הגורמים המשפיעים על קבלת ההחלטות בהקשר זה, בכלל זה: תכנים, עלויות, מיקום הקייטנה, מועדי הקייטנה, קהלי יעד, אופני פרסום ועוד.  להמשך קריאה

 

תעסוקת אוכלוסיות ייחודיות בהיי-טק: מחקר הערכה ל"ExcellenTeam" 

"ExcellenTeam" הינה תכנית חדשה שמפעילה עמותת "Start-Up Nation Central" לשילוב מיטבי של ערבים ונשים חרדיות בעלי תואר מתאים בתפקידי ליבה בהייטק. זאת, במטרה לתת מענה למחסור במפתחים איכותיים בחברות הייטק בירושלים. התכנית כוללת הכשרה בת כשלושה חודשים בה ניתנים למשתתפים כלים להצלחה בהשתלבות עתידית בהייטק וכן סיוע וליווי המשתתפים בהשמה. המחזור הראשון של התכנית נפתח באוקטובר 2018 בירושלים. מחקר ההערכה מלווה את התוכנית בשנתה הראשונה במטרה לספק לצוות התוכנית מידע רלוונטי ועדכני, לאפיין אתגרים וחוזקות ולהצביע על הדורש שיפור. בנוסף, בוחן המחקר האם התוכנית עומדת ביעדיה השונים ובפרט האם ההשתתפות בהכשרה מאפשרת שילוב מיטבי במשרות הייטק בכירות.

 

נוער בסיכון: הערכת מרכזי "שלוק" של "עלם"

"שלוק" הינו מרכז ייעוץ ומידע בית ספרי, שמטרתו להוות פלטפורמה לקשר אישי וקבוצתי של התלמידים עם מבוגרים משמעותיים מבית הספר ועובדי עמותת "עלם" ולסייע במניעת תופעות סיכון בקרב נוער ונשירה מבית הספר. התכנית פותחה ומופעלת על ידי עמותת עלם כדי לסייע לנוער בסיכון בתוך בית הספר. במסגרת ה"שלוק" פועל מרחב קבוע בתוך שטח בית הספר, הפתוח בפני כל התלמידים, ומאפשר ליווי ותמיכה במקרים של מצוקה ותיווך לשירותים שונים בקהילה. מחקר ההערכה, ביוזמת ובמימון הקרן למפעלים מיוחדים במוסד לביטוח לאומי, נועד ללוות את תכנית שלוק למשך שלוש שנות הפעלה. המחקר בוחן, בין היתר, את תרומת התכנית לתלמידים, את השינויים בתפיסותיהם והתנהגותם, וכן את הכשרת הצוות החינוכי ואת מודל ההפעלה של התכנית.

 

חינוך ליזמות: הערכת מודל iSTEAM באורט ישראל

מודל iSTEAM הינו שילוב של תכנית המבוססת על פתרון בעיות (PBL) בשילוב מיומנויות (ICT), וכולל רכישת ידע ומיומנויות ביזמות. המודל, שהושק לפני 17 שנים כמודל ללמידת STEM, מיושם במספר בתי ספר של רשת אורט ישראל. צוות המחקר של מכון סאלד מלווה את תכניתiSTEAM מראשיתה ועד היום. מחקר ההערכה כלל, בין היתר, בניית מודל לוגי, גיבוש מדדי ביצוע ומדדי הצלחה לתכנית, בניית כלי מחקר להערכת התכנית והגשת ממצאי המחקר. הממצאים מציגים את תרומת התכנית לאוכלוסיות המחקר ואת המגמות לאורך השנים. להמשך קריאה

 

 

זהות יהודית: הערכת תכניות הקרן למורשת הכותל

הקרן למורשת הכותל הינה הגוף הפועל מטעם מדינת ישראל בכל הנושאים הקשורים בתפעול, אחזקה ושימור של הכותל המערבי. בנוסף, עוסקת הקרן בפעילות חינוכית ומפעילה תכניות רבות לגילאים השונים – מכיתות א’ ועד לקציני הצבא על מנת לחזק את הקשר של קבוצות אלו לכותל המערבי ולירושלים. מכון סאלד מלווה באמצעות מחקר הערכה שלוש תכניות לתלמידים המופעלות בקרן: "פעילות שבתות סטודנטים בירושלים", "פעילות שבתות מפקדים בירושלים" ו"ירושלים שלי". המחקר מתמקד בהערכת ביצוע ובהערכת התפוקות של התכניות. להמשך קריאה

 


הודעות המכון

איתור תלמידות ותלמידים מחוננים ומצטיינים בחינוך היסודי

האגף למחוננים ולמצטיינים באמצעות היחידה לאיתור מחוננים במכון סאלד נמצא בעיצומו של תהליך סינון ואיתור תלמידות ותלמידים לתכניות הייחודיות של האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. התהליך שהחל, מיועד לאתר את התלמידות והתלמידים לשנת תש"פ ומורכב משני שלבים:

שלב א' – סינון בכל בתי הספר – נערך מבחן סינון ראשוני בכיתות ב' ברחבי הארץ ובחלק מהאזורים בכיתות ג' (כ-75,000 תלמידים] בחודשים אוקטובר- נובמבר. על סמך תוצאותיו וחוות דעת הצוות, 15% מהתלמידות והתלמידים המצטיינים בכל כיתה מופנים להשתתף בשלב ב של תהליך האיתור.
שלב ב' – איתור במרכזי בחינה אזוריים – נערכים מדי שנה מבחני איתור לכ-15,000 תלמידות ותלמידים בחודשים דצמבר עד מרץ.
בסופו של התהליך מתקבלת החלטה על ידי האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך לגבי אחוז התלמידות והתלמידים שישתתפו בתכניות הייחודיות למחוננים (כ-3% מהשנתון) ובתכניות למצטיינים (5% הגבוהים שלא התקבלו לתכנית המחוננים).
כל ההורים שילדיהם לקחו חלק במבחנים מקבלים את התשובות לקראת סוף שנת הלימודים במייל האישי.
מומלץ להורי התלמידות והתלמידים שהוזמנו למרכזי הבחינה האזוריים, לוודא כי כתובת המייל המוזנת במכון סאלד תקינה (באמצעות כניסה לאתר המכון "אימות פרטים אישיים") או בקישור הבא

 


ספר חדש : למידה בינה וחינוך בהוצאת מרכז מל"א ומכון סאלד

אחת מחזיתות המחקר המרתקות בעשורים האחרונים שהתווספה לחקר תהליך הלמידה היא חקר תפקודו של המוח האנושי.
עד השנים האחרונות נוסחו ממצאי המחקרים בתחום הזה במושגים נוירולוגיים ונדונו בדרך כלל בקרב קהילת מדעני העצב. בשנים האחרונות נעשה ניסיון להבין את משמעותם של הממצאים הללו להוראה וללמידה ולדון בהם עם אנשי חינוך.
במונוגרפיה זו, שהופקה במשותף על ידי המרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) ומכון הנרייטה סאלד, מוצגות הרצאות שנישאו בכנס שהתקיים במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה בשנת 2015 ויוחדו לנושא "למידה, בינה וחינוך".אנו תקווה שהמונוגרפיה תחזק פרקטיקה קיימת של אנשי חינוך ותספק להם כיווני הוראה חדשים, שיאפשרו לתלמידים לרכוש ידע, מושגים ומיומנויות באופן יעיל ומעמיק לפרסומים נוספים במכון

 

 


כתב עת "מגמות" החל הרישום למנוי נד

אנו שמחים להודיע על הופעת הגיליון השני בכרך נג של כתב העת מגמות, העוסק במגוון רחב של נושאים, לרבות: מתודולוגיה של מחקר איכותני, מגדר, פריפריה, יחסים בין קבוצתיים, חינוך ועוד. בהזדמנות זו אנו מזמינים אתכם להגיש מאמרים חדשים לכתב העת, כמו גם הצעות לגיליונות נושאיים בתחומי הכלכלה, מדע המדינה, תקשורת, עבודה סוציאלית ועוד בהתאם למדיניות המערכת. לכניסה לאתר מגמות ולצפייה בתוכן העניינים של הגיליון החדש לצפייה חופשית במאמרה של בתיה רודד מהגיליון: 
התביעה לזכות לעבודה בעיר: המקרה של סגירת מפעל בערד

 


אליעזר שמואלי ז"ל יו”ר הועד המנהל
1928 – 2018

בצער עמוק נפרדנו מאליעזר שמואלי איש חינוך ברמ”ח איבריו ובשס”ה גידיו. אליעזר מיזג באישיותו שתי תכונות מופלאות: מצד אחד איש חזון, שרצה לקדם תלמידים משכבות מוחלשות ולתת להם הזדמנויות לרכוש השכלה ולהצטיין. מצד שני, איש מעשה, שידע לתרגם את החזון לפעילות ברוכה בכל שנותיו במשרד החינוך ואף לאחר מכן, בפעילותו החינוכית הענפה. לכן , אליעזר קצר פירות רבים מחזונו והותיר מורשת חינוכית מפוארת. כדברי השיר של נתן יונתן: איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא? נזכור את אליעזר תמיד ונשמתו תהא צרורה בצרור החיים.