כנס האגודה האירופית לתלמידים עם יכולת גבוהה (European Council for High Ability) דבלין, אירלנד

ד"ר רחל זורמן, מנהלת המכון, הציגה את תכנית אוורסט בכנס זה באוגוסט, 2018.

תכנית "אוורסט" היא מיזם משותף של מענים – עמותה שפועלת למציאת פתרונות יצירתיים ויעילים לקידום החוסן והשגשוג, ולמימוש הפוטנציאל של אנשים מרקע חברתי-כלכלי-תרבותי שונה, ושל מכון סאלד . שני הגופים חברו יחד כדי לאתר ילדים עם פוטנציאל להצטיין במדעים, מוסיקה, אמנות חזותית וספורט, הגדלים בפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל, במטרה להעניק להם הזדמנות משנת-חיים לממש את הפוטנציאל שלהם במלואו, ולהפוך לאזרחים שיעשירו את החברה הישראלית.

התכנית פועלת תחת חסותו של האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך שמשתתף בוועדת ההיגוי שלה.

 

תכנית אוורסט 

צרכים ומענים לתלמידים מחוננים כבסיס לקביעת מדיניות – כנס בתחום החינוך באוניברסיטת אוקספורד, באנגליה

מנהלת המכון, ד"ר רחל זורמן, הציגה את עבודתה על התפתחות חברתית רגשית של תלמידים מחוננים בכנס זה ביולי, 2018. העבודה מתייחסת לפער בין התפתחות קוגניטיבית לבין התפתחות חברתית-רגשית בקרב תלמידים מחוננים בכלל, ואוכלוסיות מיוחדות, כגון בנות מחוננות, ומחוננים עם צרכים מיוחדים, בפרט. כן מועלים הצרכים הנובעים מפערים אלו .בהמשך, נערך דיון על ההתמודדות עם צרכים אלו במדיניות החינוך למחוננים בישראל.

 

מדוע ואיך לעצב את מיומנויות המאה ה-21 בקרב תלמידים מחוננים ומצטיינים?

מנכ"לית המכון, ד"ר רחל זורמן חוקרת את מיומנויות המאה ה-21 החיוניות לתפקוד של תלמידים מחוננים ומצטיינים בעידן הטכנולוגי והאי ודאי של המאה ה-21.
בהתאם לכך, ד"ר זורמן פיתחה סדנה כיצד לטפח מיומנויות אלו והפעילה את הסדנה בכנס בהונג קונג.
בעקבות הכנס, פורסם מאמר על הנושא באנגלית ובסינית בכתב העת של האקדמיה לחינוך מחוננים בהונג קונג.

 

קבצים מצורפים

קורס הכשרה באבחון דידקטי בשפה הערבית – אגודת ניצן בשיתוף מכון סאלד

מודעה בערבית – PDF

קבצים מצורפים

מופת

חוקרות : ד"ר עידית מני איקן, עמלי שחף
מכון סאלד מעניק ליווי ליחידת המו"פ קהילות מקצועיות לומדות במכון מופת. מכון סאלד ילווה את היחידה בבניית מודל לוגי, אשר ישמש בסיס להערכה ולפיתוח אסטרטגי מבוסס מחקר.

עולמי

חוקרים : פנינה גולן-קוק, קית גולדשטיין

במאי 2018 התחלנו מחקר הערכה חדש במכון סאלד עבור הארגון הבינלאומי "עולמי": http://www.olami.org. המחקר בוחן את ההשתתפות של סטודנטים באוניברסיטה בסיור לימודי לישראל והתרומה של הסיור לזהות היהודית שלהם. סה"כ 1,287 סטודנטים ישתתפו בטיול לישראל בקיץ השנה. עולמי מנהל את הטיול עם עשרות ארגונים יהודיים מקומיים, רובם בארה"ב. הפעילויות מתחילות בקמפוס וממשיכות בארץ כשהסטודנטים משתתפים בסיור של שבוע (לא מורשה) או שבועיים (מורשה). המחקר יימשך עד אוקטובר 2018. נמדוד איך משתני רקע והחוויה עם הארגון המקומי לפני הטיול משפיעים על החוויה במשך הטיול.

מחקר עבור UJA – פדרציית ניו יורק

חוקרים: ד"ר פנינה, עמלי שחף, ד"ר קית גולדשטיין

מחלקת המחקר של מכון סאלד מבצעת מחקר שוק עבור UJA – פדרציית ניו יורק בנושא מחנות קיץ לבני נוער ישראליים בישראל, בדגש על חיזוק הזהות היהודית וקידום גישה פלורליסטית. מטרות המחקר הן לזהות גורמים המניעים הורים ובני נוער להשתתף במחנות קיץ וקייטנות בקרב אוכלוסיות מסורתיות וחיל ISRAELI SUMMER CAMPSוניות ובמגזר הרוסי. כמו כן, בוחן המחקר את המשפיעים על קבלת ההחלטות בהקשר זה, בכלל זה: תכנים, עלויות, מיקום הקייטנה, מועדי הקייטנה, קהלי יעד, אופני פרסום ועוד.

קבצים מצורפים

מחקר הערכה למיזם "מרחב בטוח"

מחקר משותף למכון סאלד ולמכללת כנרת, עבור הביטוח הלאומי.
חוקרים: ד"ר טל ברגר, ד"ר מירן בוניאל-נסים
מטרת המחקר לבדוק האם תכניות מניעה, תכניות התערבות ותכניות יישוביות בנושא בריונות ברשת משיגות את יעדן לצמצום הפגיעה ומניעתה. מכיוון שהמיזם הנוכחי כולל מרכיבים השונים באופיים ואופי הערכתם, מטרתנו להעריך כל מרכיב לגופו ולאחר מכן לבנות תכנית-על הכוללת את מאפייני המרכיבים השונים בעלי האפקטיביות המרבית.

תכנית פוירשטיין המופעלת בכפר הנוער בן יקיר

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

תכנית פוירשטיין הינה תכנית חינוכית המופעלת במסגרות חינוכיות (פורמליות ובלתי פורמליות) למען קידום כושר הלמידה בקרב תלמידים/מתבגרים. כיום מופעלת תכנית פוירשטיין במערכת החינוך בישראל במוסדות ומגזרים שונים, במוסדות אקדמיים, בצה"ל ומרכזי הכשרה ברחבי העולם ועוד.
בבסיס הגיון תכנית פוירשטיין, הטענה כי כלי ההעשרה האינסטרומנטלית הינו כלי המתאים לכל אדם, בכל גיל שהוא, ובכל רמת אינטיליגנציה שהיא, תוך כדי יישום שיטות ומטלות שונות לכל סוג אוכלוסייה.
העשרה אינסטרומנטלית היא תכנית התערבות, שפותחה ע"י פרופ' ראובן פוירשטיין, שמטרתה להקנות ולפתח מיומנויות חשיבה ואסטרטגיות למידה. התוכנית כוללת ביצוע של שורת תרגילי נייר ועיפרון, שמהווים אתגר, דורשים הפעלת פונקציות קוגניטיביות ויוצרים קונפליקט, שהוא תנאי הכרחי ליצירת מודעות והשתנות. שיטת ההעשרה האינסטרומנטלית הוכחה כמשמעותית בהפיכת התלמיד ללומד אפקטיבי. תובנות מקצועיות מניסיון נציגי מכון פוירשטיין בהוראת קבוצות תלמידים שהשתייכו לאוכלוסיות מוחלשות הראו, כי הגורם לאי רכישת מיומנויות יסוד באוכלוסיות מוחלשות בעלות מאפיינים סוציו-כלכליים נמוכים ו/או בעלות שונות תרבותית, הוא העדר מיומנות בהפעלת פונקציות קוגניטיביות הכרחיות לרכישת הקריאה, הכתיבה והחשבון.
מחקר הערכה הוזמן על ידי הנהלת כפר הנוער בן יקיר על מנת לקבל תמונה מפורטת יותר על התערבותה של תכנית פוירשטיין בבית הספר ולהצביע על נקודות החוזק והתורפה של התכנית.
צוות המחקר של מכון סאלד ערך מחקר עומק על ידי כלים איכותניים (ראיונות עומק, תצפיות וקבוצות מיקוד) על מנת:
 למפות קשיים וצרכים של כפר הנוער ותלמידיו.
 לשרטט קווים מנחים של התכנית, הן ברמה מערכתית והן ברמה הפדגוגית.
 לבחון תהליכים של הטמעת התכנית.
 לבחון מידת הטמעת התכנית בכפר הנוער תוך איתור מדדי הצלחת התכנית ואתגריה.
 לבחון השפעה ותרומת רכיבי התכנית על תפקוד והישגי התלמידים ועל תפקוד צוות בית הספר.
 לבחון מסוגלות התכנית לענות על הקשיים והצרכים של כפר הנוער.
 למפות מערך הכלים הניתנים לתלמידים בעקבות הטמעת התכנית.
 לגבש לקחים, מסקנות והמלצות.

מיזם תעודה – קרן ידידות טורונטו

חוקרת ראשית: אודליה אוחיון

בשנת הלימודים תשע"א יזמה עמותת ידידות טורונטו את מיזם "תעודה – כפרי נוער" המופעל כיום בשלושה כפרי נוער דתיים הקולטים תלמידים (בכיתות ז'-י') שיכולתם הקוגניטיבית תקינה (לא תלמידי חינוך מיוחד), אך בעלי קשיים בתחומים שונים כגון קשיי למידה וחסך במיומנויות למידה בסיסיות, תלמידים בעלי רקע סוציואקונומי מוחלש ותלמידים עולים עם קשיים בתהליכי ההגירה וההשתלבות.
לבקשת "קרן ידידות טורונטו" ערך צוות המחקר במכון הנרייטה סאלד מחקר הערכה על פרויקט "מיזם תעודה" במהלך שנת הלימודים תשע"ד. המחקר הינו מחקר הערכה מעצבת, הבוחן את רכיבי התכנית ודרכי הטמעתם בכפרי הנוער. מחקר זה התבצע באמצעות כלים איכותניים, הכוללים ראיונות עם מנהלי בתי הספר ואנשי התכנית, קבוצות מיקוד עם אנשי צוות בתי הספר והתלמידים – בתחילת שנה ובסופה.