פעילות ארגוני הילדים והנוער בזמן הקורונה

קבצים מצורפים מצגת מחקר הערכה ארגוני הילדים והנוער – 4.3.2021 (3 MB)ארגוני הילדים והנוער בזמן הקורונה 4.3 (267 kB)

הערכת תכנית עמיתים מומחים

חוקרים: ד”ר גלית הלפרין, ד”ר אורית בנדס-יעקב, יוני אריה

אנו שמחים להעביר לעיונכם דוח מחקר של עמיתים מומחים בבתי חולים פסיכיאטריים – תוכנית שבמסגרתה שולבו מתמודדים בבריאות הנפש בבתי חולים פסיכיאטריים וסייעו לצוות, למטופלים ולבני משפחותיהם במהלך האשפוז והמעבר לשירותי שיקום בקהילה. התוכנית פעלה בשנים -2019 2014 במרכז לבריאות הנפש בבאר שבע ומרכז מזור לבריאות הנפש בעכו.

ממצאי המחקר שנערך על ידי מכון סאלד, סייעו לאפיין את תפקיד העמיתים בבתי החולים ואישרו את חשיבותו למטופלים, לצוות ולבני המשפחה, כמו גם את הצורך בהדרכה וליווי שוטף שלהם בבית החולים.

 https://www.btl.gov.il/Publications/Special_Activities_publications/Pages/mifal_176.aspx

מחקר הערכה עבור תכנית “אקסלנטים” מבית סטארט אפ ניישיון

צוות המחקר: ד”ר קית גולדטיין, דנה רוזן וד”ר עידית מני-איקן

תכנית “אקסלנטים” הינה תוכנית הכשרה בתחום התכנות המיועדת לבוגרי תואר ראשון במדעי המחשב מהמגזר הערבי (נשים וגברים) והחרדי (נשים) בארץ. מטרת התכנית היא לסייע לאוכלוסיות אלו להשתלב תעסוקתית בתחומי ההיי-טק. התכנית נמשכת 4 חודשים וכוללת קורסים מתקדמים שמועברים על ידי אנשי מקצוע בתעשייה. מחקר ההערכה לתכנית בודק את ההתקדמות של הבוגרים מבחינת ידע, תפישות ומיומנויות מתחילת התכנית ועד כשנה לאחר השמתם במקום עבודה. המחקר עוסק גם בניבוי הצלחה בהשמה על סמך הישגים בתואר הראשון, סדרת בחינות שניתנות במהלך ההכשרה, שאלונים וראיונות עומק. התוצאות נועדו לסייע למארגני התוכנית להרחיב את תוכנית ההתערבות ולהתאימה לאוכלוסיות היעד במטרה להמשיך ולגייס בוגרי מדעי המחשב מאוכלוסיות מגוונות בארץ לעבודה בתחומי ההיי-טק.

מטיפיק “עשר אצבעות”: משחקי מתמטיקה מקוונים עבור תלמידי כיתות ג ‘ו-ד’

צוות המחקר: ד”ר קית גולדשטיין, שרית סילברמן, ד”ר טל ברגר-טיקוצ’ינסקי, ד”ר עידית מני-איקן.
יעוץ בבניית בחינות הישגים: ד”ר שם שמי

מטיפיק הינה חברה אשר פיתחה תכנית שמטרתה לעזור למורים ללמד מתמטיקה בבית ספר יסודי, תוך שימוש במשחקי מחשב מקוונים. התלמידים משתמשים במשחקים הן בעבודת הכיתה והן כשיעורי הבית. מחקר ההערכה לתכנית זו בוחן את מידת השימוש במשחקים, את תפיסות המורים והתלמידים כלפי התכנים המועברים במשחקונים, וכן מבחני ידע למדידת הישגים במתמטיקה בהתאם לתכנית הלימודים. התוצאות מסייעות להבין כיצד מורים ותלמידים יכולים להשתמש במטיפיק בצורה הטובה ביותר בכיתה ומחוצה לה בארץ ובעולם.

הנגשת שירותי משפט לאנשים עם מוגבלות

חוקרת: רוית אפרתי, ד”ר אביר כץ

הנגשת שירותי משפט לאנשים עם מוגבלות” היא תוכנית פיילוט הפועלת בשיתוף של ג’וינט-ישראל מעבר למגבלות ומשרד המשפטים. מטרתה המרכזית היא לספק ידע מעמיק וכלים לעורכי דין ורפרנטים מטעם שלוש היחידות המרכזיות של משרד המשפטים (הפרקליטות, הסנגוריה ציבורית הסיוע משפטי, כמו גם ליחידות נוספות אחרות שבתוף משרד המשפטים), לצורך מתן שירות מותאם ומונגש לאנשים עם מוגבלות.

מחקר ההערכה ילווה את הפיילוט, ויבחן את האפקטיביות של ההכשרות המתקיימות במתן השירותים המשפטיים הניתנים לאנשים עם מוגבלויות. ממצאי ההערכה עשויים לספק מידע חיוני על מידת השגת מטרות הפיילוט, ולסייע למקבלי ההחלטות ולמפעילי התוכנית לעמוד על נקודות החוזק, כמו גם, על הקשיים והאתגרים.

חזרה הביתה

חוקרת: רוית אפרתי, תמי ברוש

“חזרה הביתה” היא תוכנית ביוזמת ומימון ג’וינט ישראל-מעבר למגבלות (שותפות אסטרטגית בין ג’וינט ישראל, ממשלת ישראל, וקרן משפחת רודרמן).

מטרת התכנית היא לסייע לאנשים עם מוגבלות נפשית/פיזית, שמתרחשת בגילאי העבודה ודורשת תהליכי שיקום ממושכים, להשתלב בחזרה באופן מיטבי בקהילה, ולהשיג את מטרותיהם במגוון תחומי חיים, תוך התאמה אישית ובפרק הזמן המיטבי.

המחקר המלווה מתייחס לחלק של ליווי אנשים עם מוגבלות נפשית בלבד.

המחקר יבחן את דרכי היישום של התכנית הלכה למעשה, ויבדוק עד כמה התכנית עומדת ביעדיה. כמו כן, המחקר יעריך את תפוקות ותוצאות התכנית ברמה האישית, הארגונית והמערכתית.

התכנית בליווי מקצועי של משרד הבריאות – סל שיקום ומופעלת על ידי עמותת לשמ”ה וקופות חולים.

 

מודל סאלד לתִסלום של תוכניות חברתיות וחינוכיות

%D7%AA%D7%A1%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%A1%D7%95%D7%A4%D7%99-12.1.21

 

 

רשימת פרסומים – מתנה חינם!

שם הספר שם המחבר
אוטונומיה בחינוך: מסגרות מושגיות ותהליכי ביצוע (מהדורה שנייה ומורחבת) פרידמן, י’ (עורך)
אלימות בבתי”ס – אסטרטגיות ותכניות התמודדות איסוף ועריכה – רונית כהןם
אלימות כתופעה אנטי-חברתית: תיאוריה ומעשה: סקירת ספרות מקצועית תמר הורביץ
אפשר גם אחרת – בנות ונשים: הישגים ויעדים רחל זורמן
בוגרי בתי הספר התיכוניים של רשת “אורט” (סקר מעקב) זורמן, ר’ והים-יונס, א’
בחירת הורים את בית הספר לילדיהם: סקירת ספרות מקצועית מאיה חושן
בית הספר העל-יסודי העתידי – רעיון והגשמתו אברהם אמיר
בעיית העוני: מרכיבים, גורמים ודרכי התמודדות: סקירת ספרות מקצועית יוסף קטן
דפוסי ניהול והשלכותיהם על בתי ספר חיים גזיאל
הגדרת תפקידים ומסלולי פיתוח של עובדי הוראה מיכל לוין-אפשטיין
הדרך למצויינות – סיפור הצלחה של בתי ספר פישר, י’ והיימן, ר’
ההכשרה לניהול של מנהל/ת בית-הספר (דוח מחקר) פרידמן, י’, מגד, ח’ וסדן, ת’
הוראת הקריאה בארצות הברית: סקירת ספרות מקצועית עלית אולשטיין ואתי כהן
המורה המתחיל; הקשיים, התמיכה וההסתגלות: סקירת ספרות מקצועית יצחק פרידמן ובלה גביש
העצמת מורים מהות ודגמים אורית אבידב ויצחק פרידמן
הפרעות אכילה: סקירת ספרות מקצועית יעל לצר
השחיקה של מנהל בית-הספר: שאלון לדיווח עצמי (מהדורה שניה מורחבת) יצחק פרידמן
התמודדות המשפחה עם ילד חריג: סקירת ספרות מקצועית יחזקאל טלר
התמודדות והסתגלות של ילדי גירושין: סקירת ספרות מקצועית סולי דרימן
התנהגות תלמידים השוחקת את המורה (דוח מחקר) פרידמן, י’
התעללות בילדים במשפחה סקירת ספרות מקצועית עפרה אילון
חינוך לדו-קיום בין יהודים לערבים אזרחי מדינת ישראל בבתי-ספר בארץ (דוח מחקר) קרול רזאל איילה כ”ץ
חרדת מבחן: המושג ומדידתו יצחק פרידמן ואורית יעקב
חרדת מבחן: התופעה וההתמודדות עמה (דוח מחקר) אורית יעקב ויצחק פרידמן
חשיפה: הדגם הבין-תרבותי לאיתור כישרון חבוי במדעים ובאמנות חזותית זורמן, ר’, גורדון, ר’, ארז, א’ ויפה, ר’
טיפוח בנות מחוננות בתחומי המדעים זורמן, ר’ וקרונגולד, נ’ (עורכות)
להיות מנהל בית-ספר: הלחץ, השחיקה וההתמודדות (דוח מחקר) פרידמן
לוחצים יד: תלמידים משכיני שלום (המדריך המעשי) שגיב, י’ ובנדס-יעקב, א’
למידה, הוראה, חינוך וגודל הכיתה: סקירת ספרות מקצועית פרידמן יצחק
מאין ולאן? המכינות האקדם אקדמיות: תיעוד היסטורי-מחקרי ומבט לעתיד הים-יונס, א’
מבוא ליישוב סכסוכים: סקירת ספרות מקצועית בנימין ינוב ויעל בן עמי
מדינת הרווחה לפתחה של מאה חדשה: סקירת ספרות מקצועית יוסף קטן
מורים ותלמידים: יחסים של כבוד הדדי יצחק פרידמן
מיומנויות מידע והקנייתן בבית הספר: סקירת ספרות מקצועית חיים גזיאל
מיון מועמדים לקורס ניסיוני להכשרת מנהלים 2000/2001: תיאור התהליך ומבנה סדנת המיון (העתק)
מימון החינוך: סקירת ספרות מקצועית בר-ישי, ח’
מסע שורשים בבלרוס – מחקר הערכה אורית יעקב
מעבר זקנים והסתגלותם למסגרות מוסדיות: סקירת ספרות מקצועית אריאלה לבנשטיין
מתבגרים בסכסוך חברתי אורית יעקב ויצחק פרידמן
ניהול עצמי של בתי ספר – מרעיון למעשה: סקירת ספרות מקצועית אדם ניר ופאר לי פירו
ניהול עצמי: שינוי תרבות הניהול הבית-ספרי – השנה השנייה (דוח מחקר) פרידמן, י’, ברמה, ר’ ותורן, ש’
סולם להערכת הסתגלות של ילדים בגן ובבית הספר שרה סמילנסקי לאה שפטיה
סקר צורכי מידע של מנהלי בתי-ספר טייטלבאום, ר. חנה צוויג ודינה שור
עבודת היישוג בשירות לנוער וצעירים במשרד העבודה והרווחה אורית יעקב ויצחק פרידמן
עוז לתמורה: ממצאי מחקר הערכה, תשס”א-תשס”ג פרידמן, ברמה ולוין אפשטיין
ערכים ארגוניים בבית הספר יצחק פרידמן גרניט אלמוג-ברקת
רמת האוטונומיה של המורה ושל המנהל בבית-הספר: שאלון לדיווח עצמי פרידמן יצחק
רמת הניהול העצמי של בית-הספר; כלי הערכה יצחק פרידמן רעיה ברמה שרה תורן
שיווק החינוך חנה בר ישי
שחיקת המורה: התנפצות חלום ההצלחה: סקירת ספרות מקצועית יצחק פרידמן ובלה גביש
שימוש באלכוהול בקרב תלמידים בישראל: התופעה ודרכי ההתמודדות עמה: סקירת ספרות מקצועית ד”ר שושנה וייס
שלב השיגור: התמודדות המשפחה עם גיוס ילדיה לצה”ל: סקירת ספרות מקצועית לאה קסן ותמר ויטנברג
שקילה והערכה בתהליכי קבלת החלטות: סולם דיווח עצמי למתבגרים יצחק פרידמן
תלמידים בני העדה האתיופית בפנימיות של האגודה לקידום החינוך (דוח מחקר) בנדס-יעקב, א’ ופרידמן, י’
תקשורת וחינוך – כשרים והקשרים שרה זמיר
המפגש בין יהודים וערבים חביבה בר ואליאס עידי
האוריינטציה הלימודית וההישגים הלימודיים של תלמידי המכינות הקדם-אקדמיות רחל זורמן, עזרא רגב

 

הערכת תכניות חינוכיות בבית הספר להוראת השואה ביד ושם

הערכת תכניות חינוכיות בבית הספר להוראת השואה ביד ושם

בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה ביד בשם עוסק בהוראת השואה ובהנחלת זכרה. במסגרת פעילותו מקיים בית הספר הדרכות וסדנאות פרונטליות לתלמידים, וכן מקנה כלים פדגוגיים מגוונים למורים ולמחנכים מהארץ ומחו”ל.

מכון סאלד ליווה באמצעות מחקר הערכה שלוש תכניות המופעלות בבית הספר: “מי עיון לתלמידי תיכוניים מישראל ביד ושם”, “סמינרים למחנכים מחו”ל ביד ושם” ו”סיורים לצעירים מפרויקט תגלית ביד ושם”.

המחקר פעל כהערכה מעצבת ומסכמת ובדק היבטים של שביעות רצון, תפיסות ועמדות בנושאים שונים, וכן תרומות והשפעות.

Evaluation of the Seminar Programming for Teachers from Abroad

 

 

הערכת התוכנית “באר שבע: עיר דיגיטלית בחינוך” ממצאים משנת המחקר הראשונה, תשע”ח

צוות המכון ביצע את המחקר בהזמנת ועבור ראמה


מטה ישראל דיגיטלית בשיתוף עם משרד החינוך, פנו לראמ”ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) בבקשה ללוות את תוכנית “באר שבע: עיר דיגיטלית בחינוך” במחקר הערכה. במהלך שנת הלימודים תשע”ז ביצעה ראמ”ה בדיקה מקדמית של המתרחש בתחום התקשוב בבתי הספר והוחלט ששנת הלימודים תשע”ח תהיה השנה הראשונה לביצוע מחקר הערכה מלווה, וזאת מתוך כוונה ששנה זאת תשמש כשנת ה”טרום”, דהיינו טרום תחילת ההפעלה של מרחבי החדשנות הבית ספריים. 
הדוח הנוכחי מסכם את ממצאי המחקר בשנה הראשונה, תשע”ח.

לקריאה של הדוח המלא: הערכת התוכנית “באר שבע: עיר דיגיטלית בחינוך” ממצאים משנת המחקר הראשונה, תשע”ח